19 Şubat 2016 Cuma

14) KUMRAL ADA MAVİ TUNA - BUKET UZUNER

Everest Yayınları
499 sayfa

Kitap bana Kitap Eylemi’nin hediyesi. Beni şaşırtıp, çok sevindirmişti. Üstelik adıma imzalı! Ballı kaymaklı hediyesi için ne kadar teşekkür etsem az. J

Buket Uzuner’le Uzun Beyaz Bulut Gelibolu romanıyla tanışmıştım. Lisedeydim o zaman. Türkçe dersinde bir kitabın eleştirisini yazmamız gerekiyordu. Türkçecimize de kızmıştım o dönem ve onun çok sevdiği kitaplardan olan Gelibolu’yu listede görünce seçivermiştim. Amacım kitabı delicesine yermekti. O kadar didikleyerek okumuştum ki küçük de olsa hatalar bulmuştum. Gayet iğneleyici sözler bulunan eleştiri yazımı teslim etmiştim. Aslında laf aramızda kalsın kitabı beğenmiştim ama o eleştirimde ‘beğenme’ terimine göz bile kırpmamıştım. :D


Bunları neden mi anlatıyorum? Çünkü kitabın ilk 100 sayfasında didikleme havamdan kurtulamadım.

100. sayfadan sonra kendimi hikayeye kaptırdım. Mavi gözlü Tuna’ya, Kumral kız Ada’ya, Aras’a, Meriç’e… Kitabı basit bir aşk hikayesi olarak tanımlamak yanlış olur. Kitapta aşk var evet, ama yanında felsefe, iç savaş, siyaset, fotoğrafçılık ne ararsanız var.

Romanda keşke diyeceğim tek bir şey var. Keşke iç savaş bölümleri hikayeye karıştırılmasaydı. Ha, bu demek olmuyor ki o kısımlar güzel değil. Aksine Tuna’nın kendisiyle çatışmasını zevkle okudum! Yine de bu bölümler ana konuyu sekteye uğrattı ve sonunda soru işaretleri bıraktı.

Kitap Attila İlhan’a ithaf edilmiştir. Şair Doğan Gökay karakteri İlhan’ı anımsatmakta, Süreyya Mercan, Sadri Alışık; Pervin Gökay’da Çolpan İlhan’ı…

Kumral Ada Mavi Tuna’da o kadar güzel diyaloglar, cümleler vardı ki stickerlanmaktan bir hal oldu sevgili kitabım. (Maalesef cümlelerin altını çizemiyorum, evet)


Gelelim alıntılarımın bir kısmına,

“Biz insanlar çelişki dolu tuhaf yaratıklarız. Baksana halimize, kendi inşa ettiğimiz hapishanelerde yaşıyoruz – adına ev, aile, akrabalar, töreler diyerek… Sonra bu duvarların arasında boğulup çıldırıyor, ama yıkılmasın diye de uğruna hayatımızı siper ediyoruz…”

“Sormak… sormak cesaret ister! Sorabilmek bağımsız olmayı gerekli kılar ve işte bizde eksik olan bu cesaret! Göğsünü jiletlemeyi, ölüme koşarak gitmeyi ben cesaret saymıyorum, o ancak bir cinnet olmalı!”

“Zorbalar, başa çıkamadıkları, korktukları her şeyi tarih boyunca daima yakmışlardır. Zorbalar, insanları, kitapları ve binaları hep yaktılar… Zorbalar korktukları herkesi “cadı” ya da “şeytan” diyerek cayır cayır hep yaktılar!”

“İçimdeki bütün uçurtmaların ipleri koptu ve hepsi havaya savruldu.” Kitaptaki favori sözüm oldu kendisi.

“Sanmak ile olmak arasındaki uçurumdan hep nefret ettim.”

“Şu ‘insanoğlu’ devrini kapatma vakti de geldi geçiyor. İnsankızları her alanda insan olduklarını oğullarına onların anlayacağı dilden kanıtlamayı süratle sürdürürken ‘siyasi doğruluk’ açısından ‘insanlık’ sözcüğünde bütünleşmeyi öğrenmemiz gerekir!”

“’Anne özlemi’ fırından yeni çıkmış ev kurabiyesi kokar. Rengi yeşildir.”

“Sıradan bir insanım ve tabii bütün sıradan insanlar gibi sıradışıyım.”



28 yorum:

  1. ben sticker falan kullanmıyorum acımadan fosforlu kalemle çiziyorum direk kitaplarımı. tavsiye ederim:P:p

    YanıtlaSil
  2. tabi yinede evde denemeyin ehehe

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Havan Topu,
      Denememeyi tercih edeceğim kesinlikle :D

      Sil
  3. Lisedeki olayına epey güldüm :D
    Kitabı okumadım, ancak merak etmiyorum değil. Uygun fiyata bulursam okumayı düşünüyorum:) Yorum için teşekkürler, çok güzel olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Özlem,
      Lisede güzel anılar biriktirmişim :D Okumanı tavsiye ederim, bir hayli sevilesi bir kitap :))

      Sil
  4. Güzel paylaşımın için teşekkür ederim. Bende şu anda Buket Uzuner in su kitabını okuyorum vakit buldukça. Takipteyim sizide beklerim:)
    http://gullugalaksi.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gülşah Kınay,
      Ben de Su kitabını merak ediyorum :)) Gelirim tabii :))

      Sil
  5. Senin şu tabaktaki tatlılar ve içecekler beni bitiriyor bak canımı çektiriyorsun hep :D anne özlemi ne kadar güzel tarif edilmiş, bu arada lise'de yaptıklarına çok güldüm :)

    Gözde'nin Blog Günlüğü

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözde'nin Blog Günlüğü,
      Yiyeceklerimden bir tabak sen de ister misin? :D Kitap okumak kilo aldırır :D Güldürebildiysem ne mutlu bana :))

      Sil
  6. Sanırım herkesin Buket Uzuner'le bir hikayesi var :D
    Ben de uzun süre bir kuşun hikayesini falan anlatıyor zannetmiştim,bana öyle bir çağrışım yapmıştı.Sonra bir gördüm ki Kumral Ada,Mavi Tuna'imiş aslında kitabın adı :D O an aydınlanma yaşamıştım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vera,
      Ah o aydınlanma anları :D Senin anında süpermiş :D

      Sil
  7. Ben bu kadını sevemiyorum ya :(

    YanıtlaSil
  8. evet o iç savaşlı kısımlar olmasa mıydı sanki , reca ederiz sekerim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi,
      İç savaşlı kısımlar kitabı havada bırakmıştı sanki demii? :D :*

      Sil
  9. ''Su'' kitabına kadar hepsini severek okumuştum ama o kitapla Buket Uzuner okumalarım sona erdi:( ayrıca kitaba yapıştırdığınız etiketleri çok beğendim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça,
      Su yorumunuza baktım da, kitabı merak ediyordum tereddüte düştüm. Önceliğimi eski kitaplarına vermeliyim o zaman :))
      Teşekkür ederim, kitabın içeriğiyle pek uyumlu olmadılar ama :))

      Sil
    2. Yazarların hikayelerinin içinde okura öğüt vermelerinden hiç hoşlanmıyorum ve böyle bir durumda o kitap/yazar baştan kaybediyor... dolayısıyla başka yorumlara da bir bakın, çokça sevende var o kitabı...

      Sil
    3. Gül Akça,
      Hmmm... İçindeki öğüt vermeler çok sırıtmadığı sürece, bana rahatsızlık vermiyor. Tanzimat Dönemi eserlerinden bu duruma aşinayım :))

      Sil
  10. Buket Uzuner'i hiç okumadım çokça görür oldum bugünlerde farklı farklı kitaplarını "su" ve "toprak" ı beğenende çok beğenmeyen de... Bu kitabıyla başlasam nasıl olur acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cocuklu Hayat,
      Ben de Buket Uzuner'in iki kitabını okudum, ikisi de başlangıç için iyi kitaplar :)) Gelibolu ve bu. Aşık bir erkeği okumak isterseniz Kumral Ada Mavi Tuna'yı tavsiye ederim :))

      Sil
    2. Teşekkür ederim bu güzel tavsiyenizi değerlendireceğim.

      Sil
  11. Lise dönemimde okuduğum en güzel en samimi kitap :) Buket uzunerin kitapları çok güzel oluyor :) Geliboluda çok güzeldi :) birde iki yeşil su samurunu da öneririm:)
    Bana da beklerim tatlım :)
    http://beyazbegonvil.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyaz Begonvil,
      Lisede okuyunca daha etkili olmuştur :)) Teşekkür ederim, not alıyorum :))
      Tabii gelirim :))

      Sil
  12. Buket Uzuner'in sürekli adını duyuyorum ama henüz hiçbir kitabını okumadım. Kumral Ada Mavi Tuna da yine hep iyi eleştirilerini okuduğum bir kitap. Bir dahaki kitap alışverişimde alıp okumayı planlıyorum. Yazı için teşekkürler :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      Kesinlikle kitaplarını denemelisin :)) Umarım beğenirsin, ben teşekkür ederim :))

      Sil
  13. Buket Uzuner en sevdiğim yazarlardandır. Kendisine hem hayranım hem de çok kıskanırım :)

    Bu kitabı okuyalı çok zaman geçmiş, tekrar okumalı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan,
      Buket Uzuner'i ben de sevmeye başlıyorum ama aman kıskanmayın :)) Benim için de tekrar okunabilecek bir kitaptı :))

      Sil