27 Nisan 2017 Perşembe

30) TUTUNAMAYANLAR - OĞUZ ATAY


İletişim Yayınları
724 sayfa


Tutunamayanlar, çok uzun zamandır okumak istediğim bir kitaptı. Hakkında sayısız yazı, makale okudum. Çünkü Tutunamayanlar üzerinde ne kadar yazılıp çizilse de tükenmeyecek bir roman. Birikimli bir okuyucu istiyor…

Şu anda size bu kitabı anlatabilmek için, on bin kitap okumuş olmayı isterdim.*

Tutunamayanlar’ı iki aylık bir sürede okudum. Garip tesadüfler yaşadım. Arkadaşlarımla bugün konuştuğum konuları, ertesi gün okurken kitapta buldum…

İçinde Kafka’nın Dava’sından tutun da Goethe’nin Palto’suna, James Joyce’un Ulysses eserine kadar her şey var. İsa var. İroni, mizah, hiciv, imge var. Selim Işık, Turgut Özben var. Olric var. Aydın kesim var.

İyice anlayabilmek, içselleştirmek için tek sefer okumanın yetmeyeceği kanaatindeyim.

İşaretlediğim çok fazla cümle, paragraf var… Bazıları:

“Evinizde Türkçe bir şey kalmamıştı. Bana anlayış gösterecek yerde büfeyi gösterdin.”

“Kendini çözemeyen kişi, kendi dışında hiçbir sorunu çözemez.”

“Şu anda, sana güzel bir söz söyleyebilmek için, on bin kitap okumuş olmayı isterdim.”*

“Dünyaya bir daha gelişinde
Çocuk ve korkusuz yaşamak isterdi sürekli.
Büyümek, yalnız tutunanlara gerekli.”

“’Önce Kelime vardı,’ diye başlıyor Yohanna’ya göre İncil. Kelimeden önce Yalnızlık vardı. Ve kelimeden sonra da var olmaya devam etti Yalnızlık.”

“Benim için bütün oyunlar, romanlar, hikayeler herkesin anladığından başka bir anlam taşıyor. Bütün hayat, bütün insanlık bu kitaplarda anlatıldı, bitirildi. Yeni bir şey yaşamak, yeni bir kitap tanımak oluyor benim için.”

“Ben iç dünyama dönüyorum. Orada hayal kırıklığına yer yok.”

“İnsan Kafka’yı okuyamazsa… bitiktir işi. Bir silgi gibi tükendim ben. Başkalarının yaptıklarını silmeye çalıştım: mürekkeple yazmışlar oysa. Ben kurşun kalem silgisiydim. Azaldığımla kaldım.”


Not: İngilizce’ye de –sanıyorum ki bu yıl- Sevin Seydi tarafından çevrilmiş: The Disconnected



41 yorum:

  1. Tutunamayanları okumayı ben de çok istiyorum fakat beni iten bir şey var ve ne olduğunu çok çözemedim. Belki de daha çok kitap okuduktan sonra onu okumalıyım!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nermin Punar,
      Her kitabın zamanı, modu olur ya, o henüz gelmemiştir belki :))

      Sil
  2. Tutunamayanları okumaya başladım.Diğer kitaplardan biraz daha fazla düşünerek,irdeleyerek okumak gerektiği izlenimi verdi bana.Güzel ama yavaş ilerleyen bir kitap.Siz de güzel tanıtmışsınız.Hele alıntıların bazılarında, okurken altını çizdiğim satırları görünce çok mutlu oldum.Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ebemkuşağı,
      Ortak satırlarda buluşmak ne güzel :)) Ben de irdeleyerek, didikleyerek okumaya çalıştım, ondan uzun sürdü, tabii yanında başka kitaplarda okumamın payı vardır :D

      Sil
  3. Ödül aldığı kitap. Ama beni en çok "Bir Bilim Adamının Romanı" kitabı etkiliyor. Hani hocasının yani Hüseyin İnan'ın hayatını anlattığı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Acemi Demirci,
      Onu da okumak istiyorum, aslında tüm Oğuz Atay kitaplarını okumak istiyorum :))

      Sil
  4. Benimde Okumak istediğim Kitaplardan biridir Sende Böyle güzel anlatınca okumak gerek şimdi :) Alıntılar Çok güzel gerçekten Emeğine sağlık canım benim sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sessizkaldım,
      Daha işaretlediğim çok yer vardı ama hepsi nasıl yazılır ki :)) Sevgiler :))

      Sil
  5. Tekrar tekrar okuyup, her seferinde farklı tatlar alınacak bir roman.

    YanıtlaSil
  6. Çok zor bitirmiştim bu kitabı. Aklımda da çok az şey kaldı. Hatta benim bunu okuma yaşım gelmemiş henüz demiştim. Dediğin gibi birikim istiyor, zor bir kitap. İlerde bir kez daha okunmalı demiştim bitirdiğimde...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saadet Uslu,
      Ben de sürekli araştırarak okudum, kitap üzerine makaleler inceledim... Normal bir roman gibi okunmuyor :))

      Sil
  7. Bu sene ben de okurum umarım, çok istiyorum. Akıcı mı??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öneri Makinesi,
      Çok akıcı değil, didikleyince daha da uzun sürüyor.. bitirince de etkisinden çıkılmıyor :))

      Sil
  8. Yıllardır benimde okumak isteyip bir türlü elime alamadığım bir kitaptır kendisi. Çok fazla ağır ya da felsefik diye düşündüğümden olsa gerek ki böyle düşünmem de boşuna değilmiş anlaşılan. Ama hala ölmeden önce okunacaklar listemde:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kadriye,
      Ne güzel bir liste :)) Okunur ya, Tutunamayanlar'ın da zamanı gelir.. :))

      Sil
  9. Yıllar önce okumuştum.Yeniden hatırladım.Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  10. Kafam biraz daha boşken okumak istiyorum bu yazarı ne mutlu sana blogcan sen okudun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Devrik Cümleler,
      Doğru bir düşünce blogcan, yoğun bir kitap :))

      Sil
  11. Benim de listemde olan kitaplar içerisinde sindire sindire okunması gerektiği düşüncesindeyim bende. Altını çizdiğin cümleler oldukça derin. Bakalım bana ne zaman nasip olur okumak

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cocuklu Hayat,
      Aslında tüm kitabın altını çizmek isterdim de, belli paragraflara ayırdım :))

      Sil
  12. Merhaba! :)

    "Tutunamayanlar" okumak istediğim, bazen niyetlendiğim ama bırakın sonunu başını bile getiremediğim bir kitap... "Oğuz Atay" da merak ettiğim bir insan... Tırnak içine alıp yazacak kadar merak ediyorum. Bir ara televizyonda "Poyraz Karayel" diye bir dizi vardı ve yapımın baş karakteri Oğuz Atay'a kafasını hayli bir takmıştı. O zaman da bu merakım artmıştı. Bakalım, belki bu blog yazısı bir şeyin işaretidir ve onu okumaya başlarım.

    Güzel günler dilerim!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Engin Ergin,
      Evet, Poyraz'ı biraz ben de izledim, Oğuz Atay'ı severdi :)) Bu işaretle başla o halde :))

      Sil
  13. sindirmek için çok maden suyu lazım olric :) korkuyu beklerken adlı öykü kitabı da müthiiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone,
      Hahaha Deep :D Okuyacağım, niyetliyim :D

      Sil
  14. Tutunamayanlardaki olric, sanırım tehlikeli oyunlardaki albayın karşılığı. Güzel bir anlatım sağlıyor bu tarzı oğuz atayın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orbisgensi,
      Katılıyorum :)) Tehlikeli Oyunlar'ı da okuyacağım umuyorum ki :))

      Sil
  15. Kitaplığımda on yıldır okunmayı bekleyen kitap. Henüz cesaret edip başlayamadım ama bu yıl bitmeden okumak istiyorum. Umarım okuduğumda anlayabilirim :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      Bu yılı Tutunamayanlar yılı ilan edelim :))

      Sil
  16. İnsanlar ikiye ayrılır. Tutunamayanları okuyanlar ve okuyamayanlar. Okuyanlar tarafına hoşgeldiniz :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abdullah Özer,
      Bu tarafta olmak büyük bir onur, çok mutluyum efenim, hoş buldum :D

      Sil
  17. İlkay Özgür,
    Ben de cesaret edemiyordum bu zamana kadar :)) Teşekkür ederim :))

    YanıtlaSil
  18. Valla bravo, tebrik ederim bu kitabı okuduğun için, ben de istiyorum bakalım kısmet :))

    YanıtlaSil
  19. bir türlü okumayı başaramadıklarımdan.. :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emine Öztürk,
      Okunma günü gelecektir elbet :))

      Sil
  20. Henüz Tutunamayanları okumadım. Ama korkuyu beklerken adlı kitabını çok sevmiştim. Tavsiye ederim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ezgi,
      Oğuz Atay'ın tüm kitaplarını okumak isterim, umarım yakın tarihte olur :)) Teşekkürler :))

      Sil
  21. Şimdi okuyorum bu kitabı ama o kadar çok istedimki bu kitabı okumayı şimdi hər gün çok az okuyorum bitmesin diye, hem de öyle acele okunacak bir kitap olmadığını da anlıyorum okudukca.
    Teşekkürler ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül,
      Ben de çok isteyerek okumuştum ve zamana yaymıştım, kolay bir kitap değil :)) Ben teşekkür ederim, güzel yorumunuz için :))

      Sil