8 Temmuz 2017 Cumartesi

57) HAYALİ CEMAATLER - BENEDICT ANDERSON


Milliyetçiğin Kökenleri ve Yayılması
Metis Yayınları
Çeviri: İskender Savaşır
227 sayfa


Kitabın varlığını Political Sociology dersimde öğrendim. Sınavda sorumlu olduğumuz makalelerden biri de Imagined Communities’di –yani kitabın giriş kısmıydı.

Makaleyi okuyunca ilginç geldi, ardından kitabını okumaya karar verdim.

Hayali Cemaatler, milliyetçiliğin aslında varolmadığını, inşa edildiğini anlatıyor. Hayali, kurgulanmış anlamında kullanılıyor.

Benedict Anderson ulusların oluşumu ve yayılmasını; kitapların, yayınların milliyetçiliğe etkisi, dil, emperyalizm gibi açılardan açıklamış.

Kitabın dili biraz ağır ve sürekli verilen örnekler benim konudan uzaklaşmama neden oldu. Uzun İngilizce cümleler, bölünerek mi çevirilse daha iyi olurdu diye düşünmeden edemedim.

Alıntılarıma bakacak olursak:

“Ulus sınırlı olarak hayal edilir, çünkü belki de bir milyar insanı kapsayan en büyüğünün bile, ötesinde başka uluslara mensup insanların yaşadığı, esnek de olsa sonlu sınırları vardır. Hiçbir ulus kendisini insanlığın tümü ile örtüşüyor olarak hayal etmez.”

“Budizm, Hristiyanlık ve İslam’ın düzinelerce farklı toplumsal oluşumda, binlerce yıl şaşırtıcı bir şekilde varlık sürdürebilmesi, insanoğlunun büyük ıstıraplarına –hastalığa, sakatlığa, keder, yaşlılık ve ölüme- gösterdiği hayali tepkinin bir kanıtıdır.”

“Belli diller ölebilir ya da yeryüzünden silinebilir ama insanlığın dilsel birleşmesinin imkanı yoktur ve yoktur.”

“Dil dışlayıcılığın tam tersine, temelde içericidir ve içericiliğini sınırlayan tek şey Babil’den devraldığımız yazgıdır: Kimse bütün dilleri öğrenebilecek kadar uzun yaşamıyor. Milliyetçiliği icadeden belli bir dilin kendisi değil, yayın dilidir.”





18 yorum:

  1. Oldukça tuhaf bir kitaba benziyor. Kapağına ise bayıldım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İrem Akay,
      İçinde 2 ya da 3 kez Türkiye'den de örnek var :))

      Sil
  2. İlginçmiş...her insan kendi toprağını koruma içgüdüsüyle doğuyor bu da benim fikrim. Hayvanlar bile (ki, insanı da anatomi bilimi hayvan kabul ediyor her ne kadar hoş gözükmese de bana ve çoğu kişiye) kendi sınırlarını ölesiye korurlar, başkasının girmesini istemezler. Az önce balkondan apt. bahçesindeki üç kediye bir şeyler attım yemeleri için başkası gelecek, paylaşacak diye çok korkuyorlar ve istemiyorlar. Sanırım ekmek kavgası milliyetçiliği doğuran şey. Aslan, kaplan hepsi "Burası benim sınırım sen gelemezsin" diyor, ölümüne kovalıyor geleni. Dışlıyor. İnsan da aynı. Evimizi nasıl tanımadığımız, etmediğimiz, bize ne yapacağını bilmediğimiz birisiyle paylaşmak istemezsek, vatanımızı da istemeyiz. Çünkü o kişi ileride/ gelecekte vatanımızda bize ne yapacak emin olamayız, bilemeyiz. Suriye örneği misal...milliyetçilik doğal bir duygu bence.

    Bazıları diyor ki, olmasın böyle bir şey, sınırlar kalksın, herkes kardeşçe yaşasın, yok böyle bir şey, ütopik! Çok ütopik...insanın doğasında yok böyle bir şey.

    Çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bücürük ve Ben,
      O ütopya gerçekleşse harika olurdu bence :)) Sizinki de ilginç bir teori, ben alanımı korumaktan çok, dışarıdan gelenlerin düzeni bozduğunu düşünüyorum. Artık kendi ülkemizde güvende hissedemiyoruz.. :/

      Sil
  3. Bilindik fakat ilginç bir araştırma yapmışa benziyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belle'nin Kütüphanesi,
      1983'te yayınlanmış ama ben anca okuyorum :))

      Sil
  4. Değişik bir kitaba benziyor :)

    YanıtlaSil
  5. ilginç konu ama okumayı sevmediğim tür :)

    YanıtlaSil
  6. Farklı bir konu... Kışın okunur;) Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Persephone,
      Tam kış kitabı bence de ama okulla da hiç gitmezdi :/

      Sil
  7. Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi,
      Sen bunun gibi neleri okudun fightinnng :D

      Sil
  8. Merhaba önerin için teşekkürler .Epeyce ilgimi çekti bu kitap.Bakalım e-kitap olarak başladım okumaya.İnşallah sıcakların olumsuz etkisi olmaz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cam Güzeli,
      Ah şu sıcaklar :)) Yorumunu bekliyor olacağım, keyifli okumalar :))

      Sil