26 Temmuz 2017 Çarşamba

66) ŞATO - FRANZ KAFKA

öteki yayınları

Öteki Yayınevi
Çeviri: Gürkan Başar
380 sayfa

Yine bir Kafka kitabıyla merhabalar! Bu sefer –Bilge’yle beraber- okuduğum eseri, bitiremeden öldüğü Şato.

Şato, diğer eserleri gibi daha ilk cümlesinde Kafka havasını hissettiren bir kitap –ki bilen bilir, ben Kafka’nın giriş cümlelerini çok severim.

K. karlar altındaki köye akşam saatlerinde ulaştı.

Evet, kitap kış mevsiminde geçiyor. Sıcaklardan bunaldığım bu günlerde bana çok iyi geldi. Aslında Şato’da, Dava gibi, Dönüşüm gibi absürt ve yer yer insanı irkilten bir roman. Yabancılaşma, yalnızlık gibi duyguların yanında, ben Şato’da bir umut da gördüm.

Bürokrasi eleştirisinin yapıldığı bu kitabı da, semboller içeriyor. Spoiler olmasın, bu kısmı kendime saklıyorum.

Ben kitabı konusunu hiç bilmeden okudum, böylece Kafka’nın yarattığı merak unsuruyla çok uzun sürmeden bitti.

Ayrıca sanıyorum ki Öteki Yayınevi'nden okuduğum ilk kitap. Depo Kitap Fuarı'nda ciltli basımıyla dikkatimi çekmişti. Çok hoş görünüyorlar.

Çeviriden de genel olarak memnun kaldım ama -yine- bir kelimeye takıldım. "Barmaid" kelimesi olduğu gibi kullanılmıştı. Bilge, İthaki Yayınları basımından okudu ve onunkinde "içki servis eden kız" şeklinde çevirmişler. Bana daha uygun göründü.

Kafka sevenler, Şato’yu da es geçmemeli.

kitap, kitap yorumu, öteki yayınevi, kağıt salıncak


Okuduğum Diğer Kafka Eserleri:
·        Milena’ya Mektuplar
·        Dönüşüm
·        Dava
·        Babaya Mektup

“…siz yabancısınız. Her an ve her daim yollarda olanlardansınız. Sürekli olarak sorun yaşatanlardan birisiniz.”

“Bazen gereksiz yere saygı göstermek, saygı gösterilen olguyu küçültür.”

“Bu dünya öylesine kötüydü ki, bunun karşısında insanın kendi kötülüğü anlamsızlaşıyor ve eriyip gidiyordu.”


22 yorum:

  1. Kafka'nın eserlerinin yeri bende de ayrı, Dava ve Dönüşüm'ü okudum. Şato'yu da bir gün okuyabilirim umarım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doruklara Sevdalanan Çocuk,
      Umarım tüm kitaplarını okuruz :))

      Sil
  2. Dönüşüm'ü okumuştum. Bu kitabını da merak ettim. Özellikle kış mevsiminde geçtiğini duyunca. İyi gelir bu sıcaklarda. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tuğçe Yüksel,
      Bence de, kar yağışını özlediğimiz bu günlerde :D Gerçi yağmur kışı getirdi :D

      Sil
  3. Dönüşüm beni büyülemişti :) Kafka'nın biraz karamsar bir ruh hali var gibi :)

    YanıtlaSil
  4. Kafka. Neden intihar etmediğini bir türlü çözemediğim yazar. İntihara en meyilli yazar. Veremmiş aynı zamanda.
    Dönüşüm'ü okumuştum. Bunda da sarsıcı bir girişi vardı. Girişler mühimdir.
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sertaç Samur,
      Bir şeye meyilli olmak, her zaman yapmayı gerektirmiyor sanırım :))
      Girişleri çok vurucu kesinlikle, ben teşekkür ederim :))

      Sil
  5. Dönüşüm kitabını almayan bir ben kaldım şu an çok üzüldüm gerçekten

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elif Sağlık,
      Geç olsun güç olmasın demişler :D Güzel kitaptı :D

      Sil
  6. Ben Dönüşüm'ü okudum ve Milena'ya Mektuplar'da çok sıkılıp yarım bıraktım :(. Ben nedense fazla abartıldığını düşünüyorum Kafka'nın tabi bir sevene böyle yorum yapmak iyi değil ama ben çok sevemedim. Yine de bir iki kitabı var merak ettiğim okumaya devam edeceğim :). Bu arada Dönüşüm güzel ama sadece çok abartıldığı kadar değil sanki onu da bir kez daha okumayı düşünüyorum bir ara :). Fikrim değişecek mi diye :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öneri Makinesi,
      Anlıyorum, bazen ben de sevilen yazarlar hakkında böyle düşünüyorum. Sonuçta renkler ve zevkler meselesi :)) Belki fikrin değişir, Babaya Mektup Kafka'ya biraz ışık tutuyordu bence :))

      Sil
  7. Kafka'nın kitaplarının büyüsü farklı. Okuyup bitiriyorsunuz, sonra bir bakmışsınız yeniden elinizde. Velhasılı, tercihlerin yine güzel.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mukaddes'in Kaleminden,
      Teşekkür ederim :)) Tüm kitaplarını bitirirsem, başa tekrar dönerim belki.. Her okuyuşta farklı yönünü görüyordur insan Kafka'da :))

      Sil
  8. Kafka'dan sadece Dönüşüm'ü okudum ama onu da okuyalı 10 yıl oluyor. Detayları hatırlamıyorum. Şimdi yazarın Milena'ya Mektuplar kitabı elimde. Onu okuduktan sonra diğer kitaplarına şans vermek isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule,
      Milena'ya Mektuplar'ı çok seviyorum ben, bazen açıp sevdiğim kısımları tekrar okuyorum. Umarım seversin Şule :))

      Sil
  9. Kafka'dan yalnızca Amerika'yı okudum, sanırım bu kitapla devam edebilirim güzel tanıtım elinize sağlık sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça,
      Ben de Amerika ile devam etmeyi planlıyorum :)) Keyifli okumalar :))

      Sil
  10. Şato konusunda kuşkularım vardı açıkçası, kolay okunan bir kitap olmadığı şeklinde..:) ama senin bu yorumunla bu kuşkularımı yendim :P :)) baskısı da güzelmiş bu arada, okumak istediklerim arasında ekledim, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      O zaman yorumunu bekliyorum :D Umarım seversin :))

      Sil