14 Ekim 2017 Cumartesi

96) DOĞAL YAŞAM VE BAŞKALDIRI - HENRY DAVID THOREAU


Kaknüs Yayınları
Çeviri: Seda Çiftçi
384 sayfa


“Havada kaleler inşa ederseniz, yaptıklarınızın boşa gitmesi gerekmez; kalelerin yerleri orasıdır. Şimdi de altlarına temellerini yerleştirin!”

Sonunda bitirebildiğim Doğal Yaşam ve Başkaldırı’yla herkese merhaba! Yaklaşık iki aydır okumaya çalışıyordum.

Thoreau, Into the Wild filminden esinlenip okumaya başladığım bir yazardı, biliyorsunuz. Öncelikle Sivil İtaatsizlik makalesini okumuş ve Walden Gölü ile ilgili yazdıklarını da edinmek istemiştim. Bir sürü kitapçı gezip, sonunda Doğal Yaşam ve Başkaldırı’nın Kaknüs Yayınları basımını bulabilmiştim. –Zeplin Kitap versiyonunu istiyordum-

Thoreau, kitapta Walden Gölü’nün kıyısında yaşadıklarını, gözlemlerini anlatmış. Doğayla baş başa kendi inşa ettiği evinde iki yıl ve iki ay yaşamış. Birikimlerini de ekonomi, okumak, sesler, fasülye tarlası, evin ısıtılması, gölde kış vs. gibi başlıklar altında toplamış. Ayrıca kitabın sonunda Sivil İtaatsizlik Makalesi de mevcut.

Bu kadar hevesle kitabı aramama karşın, Doğal Yaşam ve Başkaldırı’yı beğenmedim. Beklentim; kitabın bana ‘pılımı pırtımı toplayıp doğaya dönme isteği’ vermesiydi. Aslında Into the Wild filminde bulduğum o duyguyu arıyordum. Bulamadım.

Kitabın çevirisini de pek sevmedim. Yazım hataları vardı.

İtiraf ediyorum ki; kitabın bazı kısımlarını atlaya zıplaya okudum ve gittiğim her yere taşıdım. Yoksa o iki ay, daha da uzayabilirdi.




“Başkalarının görüşü bizim kendi görüşümüze kıyasla zayıf bir diktatördür. Bir kişinin kendi hakkında ne düşündüğü kaderini belirler, daha doğrusu kaderini gösterir.”

“Ölse de insan, ettiği kötülük dünyada kalır.”

“İyi okumak, tıpkı atletlerin yaptığı antrenmanlar gibi, bir disiplinden geçmeyi gerektirir.”

“Kitaplar, dünyanın zengin birer hazinesidir; nesillerin ve milletlerin mirasının ifadesidir.”

“Hayatım, birçok sahneden oluşan ve hiç bitmeyen bir dram gibiydi.”

“En büyük kazançlar ve değerler en az takdir edilenlerdir. Varlıklarından kolayca şüphe edebiliriz. Çabucak unutulurlar. En yüksek gerçek onlardır.”

“Bir insan çevresindekilerle aynı hızda yol almıyorsa, bu belki de farklı bir davulun sesini duyduğundan dolayıdır.”

“Bana sevgi değil, para değil, ün değil, hakikati verin.”






29 yorum:

  1. En son cümleyi çok beğendim ama sanırım - anlattığına dayanarak- sıkıcı bir kitap gibi geldi bana. Kimi kitap insanı sarar, sayfa atlamazsın, atladığına göre sıkmış olmalı. Ama filmi merak ettim. Sivil itaatsizlik denince aklıma geldi konuyla alakası hiç yok gerçi de, bizim Gezi aslında tam bir sivil itaatsizlikdi. Niye hiçbirimizin aklına böyle tanımlamak gelmedi?:)))

    Çok teşekkürler, emeğine sağlık.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bücürük ve Ben,
      Into the Wild harika bir film, umarım sen de seversin. Bazen canım sıkılınca açıp izliyorum :)) Biz artık öyle tanımlayalım :))

      Sil
  2. Büyük ihtimal çeviridendir.

    YanıtlaSil
  3. Into The Wild listemde olan bir film. ^_^ Kitabın sıkıcı olması kötü olmuş. :/ Fotoğraf çok iç açıcı olmuş bu arada! ALıntılardan bahsetmiyorum bile. ^_^ Emeğine sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İrem Akay,
      Fotoğrafı Büyükada'da çekmiştim, ilkbahardı :D Teşekkürler :))

      Sil
  4. Alıntıları ve kapağı iyi görünüyor ama çeviri de çok önemli...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mukaddes'çe Konuşan Satırlar,
      Belki de kitabı okumak için gereken ruh halini yakalayamadım :))

      Sil
  5. Bazı kitaplar ne yapsak bizi içine çekemiyor.Yazar Türk ise, bazen yazarn uslubu buna sebep oluyor, ama değilse eğer burada çevirmenin de bir rolü olabiliyor! o duyguyu yakalayabilmek çok önemli. Aklımızda bulunsun kitap. Tantımım için teşekkürler. Emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzler ve Yansımalar,
      Bazen de o kitabı okuma zamanımız gelmemiş oluyor, ruh halini tutturamıyoruz.
      Rica ederim :))

      Sil
  6. kötü çeviri alma tabii. yayınevi ve çevirmene bir bakmalııı. bir de walden var bu yazar süper valla :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone,
      Bu kitap Walden zaten, sadece başlığı böyle koymuşlar :))

      Sil
  7. Bu kitabı otobüste birinde görmüştüm ve merak etmiştim. Şimdi burada gördüm. Acaba kitap beni al diye mi gözümün önünde duruyor ? :)
    Bu arada Son Yazımda sizden bahsettim bir göz atın derim ;) 10. Sıra

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni Duyun,
      Belki de kitabı okumanız gerekiyordur :D
      Baktım, çok teşekkürler yeniden :))

      Sil
  8. o filmden sonra ben de merak ediyordum bu kitabı, bu yazarı,
    erteleyeyim o zaman :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maviye İz Süren,
      Belki seversin, bilemedim ama benim beklentimi karşılayamadı :/

      Sil
  9. vaay valla bravo nasıl bitirdin..:))

    YanıtlaSil
  10. Bende Ölü Ozanlar Derneği filminden sonra Thoreau'yu çok merak etmiştim. Ancak sonra büyüsü bozulur diye hiç bir kitabını okumadım. :D O yüzden hala seviyorum. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. She is the man,
      Ben de mi öyle yapsaydım acaba :D

      Sil
  11. İşten yorgun argın geldiğim, sürekli koşturduğum ama hiçbir yere yetişemediğim bugünlerde benim de doğaya kaçasım var. Yanıma sadece kitaplarımı ve filmlerimi, dizilerimi alıp birkaç ay bir dağ evinde yaşamak istiyorum :-(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule,
      Yorumlarında kendimi buluyorum. :D Birazcık molaya ihtiyacımız var :D

      Sil
  12. ilmi izlemedim ama kitabın adı gerçekten dediğin gibi doğaya dönme isteği uyandırıyor içinde aradığını bulamamış olman üzücü. üstelik alıntılar da çok güzel görünüyor. ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sümeyye,
      Bazı alıntılarımı da yazmadım üstelik :)) Güzel cümleleri olsa da, yine de beklediğim değildi ://

      Sil
  13. nasıl bir hiç bir şey kalmasın aklımda yaklaşımıyla yorum okumamaktır anlatamam , gidip kılıcımı oynatayım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi,
      Zaten kitabı sana fazlasıyla anlatmıştım :D Kılıcına selam :D

      Sil
  14. İste tam da bu nedenle kitaba başlarken beklentiyi yükseltmemeli 😐

    YanıtlaSil
  15. İlkay,
    En azından yolda okuyabiliyorsun :(( Tramvay o kadar kalabalık oluyor ki, kitap çıkarabilmem mucize gibi :D Hayat savaşı veriyorum :D

    YanıtlaSil