22 Temmuz 2017 Cumartesi

64) YİRMİ ALTI ADAM VE BİR KIZ - MAKSİM GORKİ


Cumhuriyet Dünya Klasikleri
Çeviri: Ataol Behramoğlu
111 sayfa


Yirmi Altı Adam ve Bir Kız’ı Bodrum’dan aldım. Çıktığımız Akdeniz – Ege turunda iki gece Bodrum konaklaması vardı. Biz de ilk akşamımızda şehri yürüyerek gezmeye karar verdik.

Yürürken, karikatüristlerin bulunduğu alanın önündeki ikinci el kitap standı dikkatimi çekti. Dünya Klasikleri’ni incelerken, kitapçı amca da bana Hasan Ali Yücel tarafından çevirtildiğini ve çevirilerinin çok iyi olduğunu anlatıyordu –bilsem de dinlemenin keyfi başka. Bilgili kitapçıları severim, bilirsiniz.

Yirmi Altı Adam ve Bir Kız üç hikayeden oluşuyor ve adını da son hikayeden alıyor. Bu öykülerde Gorki yaşamını anlatıyor.

Hikayelerin içinden en çok Konovalov’u sevdim.

Gorki realizm akımından olduğu için, hikayelerin içeriklerini de tahmin edebilirsiniz. Genel olarak ekmeğini kazanmaya çalışanları -kendisi dahil- konu almış.

camel beach, kağıt salıncak, kitap, yorum


Öyküler yazıldığı dönemi yansıtsa da, kadınlara olan bakış açısı beni rahatsız etti. Bknz: “Kadınların aklına parlak düşünceler pek seyrek gelir ya, gördüğünüz gibi yine de geliyor işte…” Belki günümüzde de böyle düşünen bir grup olduğu içindir.

Neyse efendim, Gorki seviyorsanız Yirmi Altı Adam ve Bir Kız’ı es geçmeyin. Bodrum’a yolunuz düşerse de, kitapçı amcaya benden selam götürün. :)

“İnsanlık yüksek bir kültür düzeyine ulaştı. Bu bakımdan ruhunuzun açlığını karnınızın açlığından daha kolay giderebilirsiniz.”

“Sokak insan dolu. Bir sürü insan geçer oradan. Onları görürsün, fakat ilgini çekmezler… Umrunda bile değillerdir… Geçip giderler… Ama kitapta okuyunca öyle acırsın ki, yüreğin duracak gibi olur…”

“İnsanoğluna niye inanmayayım? Yalan bile söylese inan ona, dinle, niçin yalan söylediğini anlamaya çalış. Yalan, insanı kimi zaman gerçekten daha iyi açıklar…”

“İnsanlar kentler kurmuş, evler kurmuş, kümelenmişler orada. Toprağı bozuyor, havasızlıktan boğuluyor, birbirlerini bunaltıyorlar… Yaşamak mıdır bu?”


“Her şeylerini söylemiş, konuşacak hiçbir şeyi kalmamış olanların suskunluğu ne kadar acı ve korkunçtur.”


20 Temmuz 2017 Perşembe

63) YENİ ATLANTİS - FRANCIS BACON

alfa felsefe

Alfa Kitap
Çeviri: Çiğdem Dürüşken
109 sayfa



Kitap Eylemi’yle ütopyalar hakkında konuşurken, Yeni Atlantis’i okumadığımı fark ettik. Bu eksiği tamamlamak uğruna hemen ondan kitabı aldım.

Yeni Atlantis ‘İngiliz devlet adamı ve filozofu’ Bacon’ın ünlü ütopyası. Önce İngilizce yazıp, ardından Latince’nin daha kıymetli olduğuna karar verip eklemelerle Latince’ye çevirmiş. Sekreteri ve editörü Dr. Rawley, Bacon’ın ölümünden sonra kitabı yayınlatmış. Ayrıca Dr. Rawley eserin tamamlanmadığını söylemiş.

Francis Bacon, bilimsel keşif merkezi kurmak amacıyla ideal bir devlet yaratmıştır. Ama benim okuduğum kadarıyla, bilimden çok dinin baskın olduğu bir devlet olmuş.

Halkın, bozulmamaları için adadan dışarıya çıkmaları yasak, belli koşullar altında Solomon Evi’nden belli seçilmişler dış dünyaya gidiyor ve neler olup bittiğini öğreniyorlar. Sanırım bana kuralları çok kısıtlayıcı geldi. Kadınlara karşı tutumu da –şenlikte duvar kenarında oturmaları- hoşlanmadığım noktalarındandı.

Tabii ben bunları diyorum ama yazıldığı çağa göre başarılı bir eser. Üsttekiler kitabı okurken aklımdan geçenlerdi.

Yeni Atlantis rahat ve hızlı okunan bir ütopya oldu benim için, son 20 sayfası hariç.

Önsözden bir alıntı:
“[Z]aten utopialar hiçbir zaman tamamlanmamış eserlerdir. Tamamlansa utopialarını yitirirler.”




19 Temmuz 2017 Çarşamba

62) KÖTÜ GÜNLER BAŞLARKEN - LEMONY SNICKET (Talihsiz Serüvenler Dizisi #1)

Talihsiz Serüvenler Dizisi

Doğan Egmont
Çeviri: Nurettin Elhüseyni
162 sayfa



“Mutlu sonla biten öykülere meraklı biriyseniz, başka bir kitap okumanız daha iyi olur. Bu kitapta mutlu son olmadığı gibi, mutlu başlangıçta yok ve arada çok az mutlu şey var.”

Talihsiz Serüvenler Dizisi Kero’nun sevdiği bir seri. Ben de filmlerini izlediğim için konusu hakkında fikrim vardı.

Kero dizisi çekildi deyince, tabii ona hemen ‘izleyelim mi?’ diye sordum. O da önce diğer dizilerini bitirmesi gerektiğini ama sonra izleyebileceğimizi söyledi.

Ben de bu arada ilk kitabını okuyup, fikir edinmeye karar verdim.

Kötü Günler Başlarken, üç öksüz çocuğun hikayesini anlatıyor. Başlarına gelen kötü olaylarla baş etmeye çalışıyorlar.

Kitap 9 yaş üzeri olduğu için biraz basit ama keyifle okunuyor –yine de çocuk kitaplarını sevdiğimi göz önünde bulundurun.


“Dünyada karşılaşılacak en berbat ortama bile katlanabilir insan, yeter ki içinde bulunan kişiler ilginç ve sevecen olsun.”


17 Temmuz 2017 Pazartesi

61) AYNADAKİ GÖZ - KEZBAN ŞAHİN TAYSUN


Yitik Ülke Yayınları
120 sayfa


Aynadaki Göz kitabıyla merhabalar! Yazardan daha önce Kelebekten Sığınak kitabını okumuştum. Tekrar teşekkür ediyorum kendisine, imzalı kitapları için.

15 hikayeden oluşan Aynadaki Göz, kadın ve doğayı konu alıyor.

Hikayelerde kadının yaşamdaki yerine, doğayı nasıl katlettiğimiz, dengeyi bozduğumuza değiniliyor. Yani her biri, toplumsal bir sorunu ele almış.

Böyle kitaplar yazılmalı ki, gerçekler gözler önüne serilmeli. Topluma ayna tutulmalı. 

Tüccar Pri ile Pendik’te Bir Adsız Kahraman favori hikayelerim oldular.

Hikaye sevenlere, sorunlarımızla yüzleşmek isteyenlere tavsiye edilir, keyifli okumalar.. :)



“Yaşam gün kurtarma ve bir boşluğu doldurma çabasıydı belki de… Ama doldurulamayan, boşlukta kalanlar da oluyordu. Zamanında yaşanmayanlar, bir gün en savunmasız anında bir hançere dönüşüp saplanırdı insanın yüreğine.”

“Gelinlik tenine battığında ailesinin namusu temizlenmiş ama ruhuna eklenerek yapışan kirler yıkamakla çıkmamış her geçen gün.”


“Dinlenme dediğin, böyle bir şey olmalı. Sadece kendini taşımalısın gittiğin yere. Yaşamın dertleri arkanda kalmalı…”


15 Temmuz 2017 Cumartesi

60) MAJESTELERİNİN EJDERHASI - NAOMI NOVIK

pegasus yayınları

Pegasus Yayınları
Çeviri: Gürkan Genç
399 sayfa

Majestelerinin Ejderhası’nı kış okuma şenliğinin “herhangi bir edebiyat ödülüne aday olmuş ama kazanamamış bir kitap” maddesi için almıştım. Kendisi 2007 yılında Hugo ödülüne aday olup kaybetmiş.

Temeraire Serisi, 9 kitaptan oluşuyor ve ilki Majestelerinin Ejderhası. İlk 4 kitabı Pegasus tarafından çevrilmiş ve ardından seri yine yarım bırakılmış. Tamamını çevirseler şaşırtırlardı zaten. -.- Pegasus’u buradan kınamak istiyorum.

Neyse. Kitap, Napolyon Savaşları zamanında geçiyor. Yazar, tarih ve fantastiği ustalıkla harmanlamış, gerçekten ejderhalar varmış gibi hissediyorsunuz. Fantastik unsurlar bile normal geliyor.

İngiltere ve Fransa arasında savaş var ve biz İngilizlerin açısından savaşa bakıyoruz. Kitapta birçok değişik ejderha türü var. Hatta “Ejderhaların ateş püskürttüğü doğru mu?” sorusuna verilen cevabı beraber okuyalım:

“…bu yetenek aşırı derecede nadir. Şahsen ben sadece bir kere gördüm: Nil savaşında bir Türk ejderhasında ve işe yaradığını gördüğümde Türklerin bizim tarafımızda olmasına çok sevindiğimi söyleyebilirim.”

Majestelerinin Ejderhası’nı genel olarak sevdim, konusu harikaydı –biliyorsunuz, ejderhaları seviyorum-. Sadece anlatımı durgundu. Belki sıcaklardan dolayı bana böyle gelmiş olabilir ama heyecanlı olması gereken yerleri bile durağandı.

Çok aksiyonlu bir kitap beklememenizi tavsiye ederim. Büyük kısmı eğitimlerini anlatıyordu.

383’üncü sayfadan sonra serinin ikinci kitabı Yeşim Taht’tan bir bölüm vardı. Basım hatası olarak 388’inci sayfayı basmak yerine 398’i basmışlar. Böylece Pegasus benden bir eksi daha aldı.

Sonuç olarak, ben seriyi sevdim, Temeraire adlı ejderimizi sevdim ama devamı çevrilmediği için ikinci kitabını alma konusunda tereddütteyim.


Keyifli okumalar 🐉


12 Temmuz 2017 Çarşamba

59) LENİN - RICHARD APPIGNANESI & OSCAR ZARATE

yeni başlayanlar için

Yeni Başlayanlar İçin
Agora Kitaplığı
Çeviri: Osman Akınhay
169 sayfa


Lenin – Yeni Başlayanlar İçin fuarlarından birinde gözüme çarpan, ardından inceleyip aldığım bir kitap –ki bu fuarın üstünden biraz(!) zaman geçmiş olması muhtemel. :D Benim için kitap fuarlarının en güzel yanı, farklı kitapları keşfetme şansı. Lenin’de bunlardan biri oldu.

Kitap, illüstrasyonlarla zenginleştirilmiş, aslında çizgi roman tarzında diyebiliriz.

Rus Devrimi Takvimi’yle başlayan kitap, 1870’de Vladimir İlyiç Ulyanov yani Lenin’in doğmasıyla devam ediyor. Marksizim, enternasyoneller, bolşevikler, menşevikler, devrim hepsi içinde var. Ayrıca içinde diğer tanıdığımız isimler Troçki, Stalin, Bakunin, Çernişevski, Gorki vs. mevcut.

Alırken kitabın çizimlerden dolayı rahat okunacağını düşünmüştüm ama fazla açıklama olmaması ve her sayfada farklı olay olması nedeniyle okumam uzun sürdü. Bazı bilgileri durup, 2-3 kez okuduğum da oldu.

Keyifli okumalar :)


“Burjuvazinin devrilmesi ancak proletaryanın yönetici sınıf olmasıyla başarılabilir.”



10 Temmuz 2017 Pazartesi

58) KAN BÜYÜSÜ - NORA ROBERTS ( The Cousins O'Dwyer Triology #3)


Epsilon Yayınları
Çeviri: Gözde Soykan
415 sayfa


Kan Büyüsü serinin üçüncü kitabı. Böylece bir seriyi daha bitirmiş bulunuyorum.

Üçüncü kitap, ilk ikisine göre daha iyiydi.

Tabii yine de siz şaşırtıcı bir son, aksiyonlu bir savaş falan beklemeyin. Diğer iki kitabı gibi asıl olay son 17 sayfada anlatılıyordu.

Üçlü grubun aralarında geçen sohbetler de standarttı, sadece Fin’i sevdiğim için daha güzel gelmiş olabilir.

Seriye genel olarak bakarsak, yazarın çok özen göstererek yazdığını düşünmüyorum. Birbirine çok benzeyen 3 kitap yazıp, seri yapmış. Bu da bazen aynı şeyleri okuyormuşsun gibi hissettiriyor.

Serinin diğer kitapları:

“Aşk güçlüdür ve çok önemlidir ama her şey anlamına gelmiyor.” /168

“Suçlu olanların uykusu çok az kaçar.” /355


“Unutma, sevginin büyünün de ötesinde güçleri vardır.” /362


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...