16 Aralık 2017 Cumartesi

108) HUZUR - AHMET HAMDİ TANPINAR

türk klasikleri

Dergah Yayınları
413 sayfa

Öyle bir kitap düşünün ki satırlarından naiflik aksın. Bu inceliğe, felsefeye, betimlemelere rağmen içindeki tek eksiklik, kitabın başlığı ‘huzur’ olsun.

Uzun zamandır Türk edebiyatından bir şeyler okumuyordum. Neden bu kadar ara vermişim bilmiyorum. Aslında yerli yazarlarımızı okumak benim için büyük keyiftir. Türkçeyi kullanma şekilleri, dili kalıbından çıkarıp eğip bükebilmeleri çok hoşuma gider. Çeviri eserlerde dilin bu yoğunluğunu hissedemiyorum.

Huzur’u tiyatrosuna gitmek için okumaya başlamıştım. Tabii tiyatroya kadar bitiremedim çünkü Huzur, sindirilerek okunması gereken bir kitap. Yazarın daha önce Saatleri Ayarlama Enstitüsü adlı eserini okuduğum için tarzını biliyordum.

Huzur, bir aşk hikayesi anlattığı kadar alttan verilen tedirginlik duygusuyla İstanbul’u, eski Türk müziğini ve hatta Batı müziğini -mesela Debussy-, felsefeyi, savaşı da anlatmakta.

Kitap genelde karakterlerin iç dünyaları üzerinden ilerliyor. Yeni savaştan çıkmış bir ülkenin, Doğu Batı arasında gidip gelen, varlıklarını bulmaya çalışan insanlarını okuyoruz.

İhsan ve Mümtaz kitabın başından beri sevdiğim karakterlerdi. Suat’ı oyunu izlememle birlikte benimsedim ve tepkilerini anladım…

Ayrıca kitapta eksik olan bölüm, yani Suat’ın mektubu Türk Edebiyatı Dergisi’nin Şubat 2017 ve Mart 2017 sayılarında yayımlanmış. Mektuba şuradan ulaşabilirsiniz: Tık



Severek okuduğum roman hakkındaki düşüncelerimden sonra gelelim benim durum raporuma. Kitap okuma hızımın dibe vurması ve böylece blogumda da pek aktif olamamamın nedeni sınavların gelip çatması… 25 Aralık’ta başlayıp, bir ay sürüyorlar. Bu da demek oluyor ki Salıncak’ın çok çalışması gerek. –korku filmi efekti verelim-.

Ders kitaplarının yanında okuduğum kitapları da bırakayım buraya #currentlyreading olarak: Homo Deus – Yuval Noah Harari, Fantastik Canavarlar –resimli versiyonu, harika!-, Amerika – Franz Kafka. Araya başka kitap almazsam, gelecek postlarım bunlar hakkında olacak. 💫

“Fakat bizim memlekette aranan kaybolur. Şark oturup beklemenin yerdir. Biraz sabırla her şey ayağınıza gelir.”

“İnsanın sevdiği bir ev olunca, kendisine mahsus bir hayatı da olur.”

“Biz düşüncelerimizi çok defa omuzlarımızda taşırız. Onun için onları kımıldatmamız bu düşüncenin ağırlığı nispetinde güç olur.”

“Mesele, okuduklarımızın bizi bir yere götürememesinde. Kendimizi okuduğumuz zaman hayatın haşiyesinde dolaştığımızı biliyoruz. Garplı, bizi, ancak dünya vatandaşı olduğumuzu hatırladığımız zaman tatmin ediyor. Hülasa, çoğumuz seyahat eder gibi, benliğimizden kaçar gibi okuyoruz. Mesela burada. Halbuki kendimize mahsus yeni bir hayat şekli yaratmak devrindeyiz.”

“Asıl büyüklük, ölüm şuuruna rağmen gösterdiğimiz cesarette.”

“Debussy’yi Wagner’i sevmek ve Mahur Beste’yi yaşamak, bu bizim talihimizdi.”

“Çünkü tanrılık yanı başınızda bir aktör elbisesi gibi asılıdır, derhal giyinmek öyle kolay ki… Bir kere insan tanrılaşmaya alışmasın.”


“Bir zihinde yaşayanlar daima güzeldirler.”


35 yorum:

  1. Huzur çok sevdiğim kitaplardan biri. Tiyatrosunu henüz izlemedim. Onu da merak ediyorum.Emeğinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ebemkuşağı,
      Umarım izleme fırsatınız olur :))

      Sil
  2. Huzur, okumak istediğim kitaplardan. Yıllar önce yazarın Beş Şehir kitabını okumuştum ama hiç hatırlamıyorum.

    Sınavlarında başarılar :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      Beş Şehir'ini ben de okumak isterim :))
      Teşekkürler, sanmıyorum ama umarım :D

      Sil
  3. Huzur birkaç nefeste bitirdiğim kitaplardan biri. Keşke tekrar tekrar unutup okuyabilseydim:).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Onur Yılmaz,
      Huzur'u birkaç nefeste bitirebildiyseniz tebrik ederim, benim okumam uzun sürdü :)) Ben bildiğim kitapları da tekrar okumayı severim, gözden kaçan ayrıntılar fark ediliyor :))

      Sil
  4. Kolay gelsin blogcan sınavlarında başarılar **

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Devrik Cümleler,
      Teşekkür ederim blogcanııım :*

      Sil
  5. Saatler Ayarlama Enstitüsü adlı kitabını okumak istiyorum ilk önce. :) Gözüm de korkmuyor değil ama :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Güneşim,
      Onu da sevmiştim ama Huzur'u daha rahat okudum, belki yaş faktörü de etkilidir. Saatleri Ayarlama Enstitüsü'nü lisede okumuştum :))

      Sil
  6. Huzur çok başka bir kitaptır Elif daha sonra bu kitap hakkında sana bilgilerimi aktarabilirim eğer istersen. Karakterlerden biri olan Suat aslında Tanpınar'ın iç sesidir bir nevi Tanpınar asla yapamadığı ama yapmak istediği her şeyi Suat'la özdeşleştirir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Damla Eker,
      Aktarmanı çok isterim Damla, mailleşelim çünkü twitterım da artık yok :D Yazarın kendini Suat'la özdeşleştirdiğini bilmiyordum, belki verdiğin bilgilerle ilerde tekrar okurum :))

      Sil
  7. Sınavların güzel geçer umarıım, başarılar :)
    Anlayarak okunması gereken kitaplardan, ben çok sevmiştim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alice,
      Çok teşekkürler :))
      Güzeldi gerçekten :))

      Sil
  8. Kütüphaneden okunacaklar arşivime ekleyeyim:)

    YanıtlaSil
  9. Huzur'u çok eskiden okumuştum,ama zar zor bitirdim.Ve Belleğimde ona dair çok olumlu izlenimler yok."Saatleri Ayarlama Enstitüsü" ise "en"lerimden diyebilirim.Acaba Huzur'u bir daha mı okusam ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cam Güzeli,
      Ben sanırım Huzur'u Saatleri Ayarlama Enstitüsü'nden daha çok sevdim. Bence bir kere daha şans verilebilir ama okuduğunuz ruh hali de çok önemli :))

      Sil
  10. huzur'un ilk iki bölümüne bayılmıştım, ama 2 bölümdü sanırım beni biraz sıkmıştı, eksik bölüm olduğunu bilmiyordum, çok ilginç, tiyatrosu da süper olmalı şimdi o yazını okuyacağım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      Ben Suat bölümünde yani 3. kısımda biraz sıkılmıştım. :D O gece bitmek bilmemişti resmen :D

      Sil
  11. Kitabı çok merak ettim şimdi, listeme ekleyeceğim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. She is the man,
      Umarım seversin :)) Klasik kitap okumalarında okursun artık :))

      Sil
  12. Merak ettiğim kitaplardan biri. Ahmet Hamdi Tanpınar genel olarak merak ettiğim bir yazar aslında. 2018 de kendisiyle tanışmak dileğiyle 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öneri Makinesi,
      2018'de Ahmet Hamdi Tanpınar yorumunu okumak dileğiyle o zaman :))

      Sil
  13. Okumadığım bir kitap, çok teşekkürler eleştirilerin, analizin için, sınavlar başlıyor ha? Ooo, hadi kolay gelsin canım, ne derler Allah zihin açıklığı versin.:)) Umarım hepsi de çok iyi geçer. .::)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bücürük ve Ben,
      İlk haftası bitti bile, yorgunluktan ölüyorum :(( Çok teşekkür ederim güzel dileklerin için :)) Bu arada dizilerin aklımda, bloga giremediğim için okuyamamıştım :((

      Sil
  14. Tiyatrosu ile ilgili yazında önce kitabı okuyun diye bahsetmiştin hatırladığım kadarıyla.Bu arada 25'ine az kalmış Allahım zihin açıklığı versin inşallah ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeşimle Her Telden,
      En azından ilk 100 sayfasını okuyun demiştim ve bitiremediğimi belirtmiştim :D Tamamı okunursa daha iyi olur tabii :)) Çok teşekkürler :))

      Sil
  15. ooo yorumun tam bir kollektif olmuş , debusy'ler , eğip bükmeler , yerli edebiyat hasretleri :D bak şimdi şevke gelecektim ama malum değil mi elimdeki zirilyon adet yarım kitap ve 13 Ocak'ın sessizce gelişi engelledi beni :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemi,
      Yorumum ve ben, soldaki yorumum :D Çok ders çalışmak lazım, çok ders, aşırı ders :D

      Sil
  16. İlkay Özgür,
    Ne güzel tanımlamış :)) Siyasaldayım ama bu yıl çap'da yapmaya başladım, umarım ikisini de bitirebilirim :D

    YanıtlaSil
  17. İlkay,
    Pek değilim :D Aslında memnuniyetim derslere göre değişiyor, bölümün tamamı ilgimi çekmiyor. Felsefe ağırlıklı derslerimi daha çok seviyorum. Siyasal hala düşünüyorsan bölümün siyaset, hukuk, felsefe, iktisat ağırlıklı olduğunu göz önünde bulundur. Güncel siyasetin ilgini çekip çekmediğini, içinde bulunmak isteyip istemediğini gözden geçir :D Ayrıca SBF'de üç ana bölüm var: Siyaset Bölümü ve Kamu Yönetimi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler, İşletme. Hangisini düşünüyorsun bilmiyorum ama aslında mezun olunca üç bölüm de birbirinin alanına kayıyor. -ki başka alanlara da :D -gazetecilikten tut, reklamcılık şirketi kuran mezunlarımız da var- Sonuç olarak sana eğitimi veriyor, yolunu senin çizmen gerekiyor: özel - kamu, tarafını seç, asanı kuşan :D Siyasal hakkında, çift anadal hakkında sorun olursa mailleşelim, yardımcı olmaya çalışırım :))

    YanıtlaSil
  18. Dediğin gibi, Türk edebiyatının kelimeleri eğip bükerek yepyeni, derin anlamlar içermesi çok güzel. :)
    Ne güzel, Huzur'un hem tiyatrosunu hem de kitabını deneyimlemiş oldun. ^_^
    Sınavlarda başarılar!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İrem Akay,
      Verimli bir okuma oldu böylece :))
      Teşekkür ederim çok :))

      Sil
  19. İlkay,
    Sanırım ben yıllardır tükenmişlik sendromundayım :D Kendi bölümüm dışında da yardım edebileceğim konu olursa, söylemen yeter :)) Son sınıf psikolojisini çok iyi anlıyorum, kararsızlık çekmeni de :)) Yine de bu zorluklara rağmen sınav dönemini mutlu sonlandıracağını düşünüyorum, bunu yapabilirsiin :))

    YanıtlaSil