8 Mayıs 2016 Pazar

37) KADIN - YILMAZ ÖZDİL


Kırmızı Kedi Yayınevi
324 sayfa

Kadın’ı Tüyap’tan almıştım. Kış okuma şenliği listemdeydi ama yetiştiremedim. Ben de tramvayda gelip giderken okudum.

Kadın, Yılmaz Özdil’in “KADIN”lar hakkındaki köşe yazılarının toplamı. İçinde kimler yok ki… Bitki Ana Asuman Efe’den Semra Sezer’e, çocuk gelinlerden ünlülere kadar birçok isim yer alıyor.

Bir kadının hayatı, kim olursa olsun, zorluklarla dolu. Cinsiyet ayrımcılığıyla başlayan bu sorunlar, kadını insan kabul etmemeye kadar ilerleyebiliyor. Sonuç: kadına şiddet. Yıllar ilerledikçe azalıp, ortadan kalkması gereken bu kavram aksine artıyor.

Biliyorsunuz ki kadının ilk görevi “börek yapmak”. Yapamıyorsa onu döven kocasının suçu ne? Kadın evinde oturmalı, boy boy çocuklarına bakmalı. Dışarı çıkmamalı böylece tacize de maruz kalmaz. Hatta nefes almasa daha iyi olur.

Yıl 2016, uzaya gidip, ışınlanmayı falan bulmamız gerekirken biz hala ilkel problemleri çözemedik.

Bugün anneler günü. Türkiye’de evlenmiş ya da bir birlikteliği olan kadınların %39’u yaşamlarının herhangi bir döneminde eşleri tarafından fiziksel şiddete maruz kalmıştır. (TUİK)

Yılmaz Özdil yazılarında bizleri anlatmış. Kitap bitiyor ve ne ara biz bunları yaşadık, ne ara bu hale geldik diyorsunuz.  Belki okuyacaklarınızı haberlerde gördünüz, gazetede okudunuz ama art arda okuyunca durumun vahimliği daha çok gözler önüne seriliyor.

Anneler günü. Eve gittiğimde anneme kocaman sarılacağım.

Kutlu olsun.

“Halbuki, her terör saldırısı, uçakların gökdelenlere çarpması gibi bir şeydir aslında… New York’ta olduğu için daha önemli, Halkalı’da, Şemdinli’de olduğu için daha önemsiz değildir.”

“Adem, eline geçen ilk fırsatta suçu Havva’ya attı. (Nancy Astor)”

“Güya İstanbul’da yaşıyordu ama, yoktu o satırlarda… Çünkü, şarkılarımızdaki romantizm yok artık İstanbul’da.”

“Tehlike ne İran’dır, ne İngiltere’dir. Kara cehalettir.”

“Ne doğmak elimizde.
Ne ölmemek.
Ne anamızı seçebiliriz.
Ne babamızı.

Hayattır bize rol biçen.”


37 yorum:

  1. Yılmaz Özdil'in bu kitabını yer yer gözyaşlarıma hakim olamayarak okumuştum. Ne yazık ki durum bu. Üzerine söylenecek çok da söz yok. Çözüm, doğduğumuz anda başlayacak olan doğru bir davranış eğitimi ve güzel ahlak kazandırma olacaktır sanırım. Bunda da etkin kişi önce kadın. Çünkü günümüz erkekleriyle bu iş biraz zor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buzlu Kalem,
      Her kadının bu durumu fark etmesi lazım önce :(( Umarım bir gün çözüme ulaşabileceğimiz duruma geliriz..

      Sil
  2. Henüz okumadım ama Yılmaz Özdil'i çok severim, hele son yazısına bayıldım. (Düşük profilli başbakan) ilk fırsatta alacağım, çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bücürük ve Ben,
      Düşük Profilli Başbakan'ı okudum ben de şimdi :)) Güzel yazıyor :))

      Sil
  3. Kadın olarak toplumdaki yerimiz o kadar içler acısı ki. Özellikle erkeklerin alanına girdikçe bunu daha net görür oldum. Eğitim almak sadece erkeklerin hakkıymış gibi davranan erkek öğretmenlere sahip oldum. Ne yazık ki onlar kadın olmadıkları için bunu anlayamadılar, belki de anlamak istemediler. Yine de genelleme yapmak istemem bir o kadar da iyi niyetli,beyefendi ve kadın haklarını kadınlardan çok gözeten erkek öğretmenlerim de oldu. Cinsiyeti belirten kadın sözcüğünü kullanmaktan korkanlar da var. Bunun ailedeki zihniyetle ilgili olduğunu düşünüyorum, babanın anneye tutumu bile etkili. Güzel bir kitaba benziyor fakat ben bu tarz kitapları okuduğumda hayattan soğuyorum. Yine de okuyabilirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nazlıhan,
      Beni de hayattan soğutuyorlar, insanlardan... Bir de tramvayda okudum, düşün yaşadığım etkiyi. :D
      Bahsettiğin erkek modeli oldukça yaygın ülkemizde gördüğüm kadarıyla hatta cinsiyet ayrımı yapmayan hiç yok gibi. :((

      Sil
  4. Bugün bir haber okudum gazetede. Kadın bulaşıkları birkaç gün yıkamamış kocası da kızmış tartışmışlar. Sonra kadın adamı vurmuş. Tamam kadının ilk görevi börek yapmak değil ama evin içinde bazı rolleri olduğunu da bilmeli bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kadına yönelik şiddeti ķüçümsemiyorum kesinlikle ama arkadaşım güzel bir noktaya vurgulamış. Birde erkek çocukların kadına karşı eğiliminde onu ayrıcalıklıymış gibi yetiştiren annenin kabahati yok mu?

      Sil
    2. Naz O,
      Keşke vurmak yerine kendisi bulaşıklara el atsaymış. Bence bu roller toplum tarafından klişe haline getirilmiş ancak hiçbir dayanağı olmayan unsurlar...

      Abdullah Özer,
      Bir çocuğu neden sadece anne yetiştiriyor? Babanın da suçu yok mu? Baba anneye nasıl davranırsa çocuk onu görür. Ama ülkemizde dediğiniz gibi erkek çocuğun pohpohlanarak büyütüldüğü de bir gerçek...

      Sil
  5. Yılmaz Özdil'i severim. Kadınlarla ilgili yazdıklarını da severek okurum diye düşünüyorum. Kitap okuma listemde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      Yılmaz Özdil seviyorsan kesinlikle öyle olur :))

      Sil
  6. Gerçekleri böylesine görmekten etkilenmemek mümkün değil. Bende yer eden bir kitap olmuştu.

    YanıtlaSil
  7. Harika anlatmışsın. Bu anlatımdan sonra bu kitabı listeye almak, en kısa zamanda okumak farz oldu artık. :/

    YanıtlaSil
  8. Çok güzel anlatmışsın söylenecek her şeyi hem kitaptan hemde sen çok güzel anlatmışsın emeğine sağlık ...Bu kitabı da listeme ekledim ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sessizkaldım,
      Teşekkür ederim, umarım sen de beğenirsin :))

      Sil
  9. Salıncak yazıyı okuduğum da aklıma direk Murathan Mungan'ın 'Kadından Kentler' kitabı geldi. Okuduğum da çok etkilenmiştim ki en sevdiğim yazarlardan bir tanesidir. Bu tarz kitapları okumayı çok seviyorum ve senin bu güzel yazın ile beraber mutlaka okuyacağım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözde'nin Blog Günlüğü,
      Hiç Murathan Mungan okumadım :(( Sadece birkaç şiirini biliyorum.. Okumalıyıım :D O zaman ikimize de güzel okumalaar gerçi okumanın kötüsü olmaz sanırım :))

      Sil
    2. Murathan Mungan'ı deneme yazmayı sevdiğim için hocam önermişti. Kütüphaneden kitaplarını alıp hep okudum şuan evimde bir tane kitabı yok ama bütün kitaplarını bilirim :)) sadece şiirlerini okumadım sebebi ise herkes Murathan Mungan diyince şiirleri der ben ise diğer kitapları diyorum :) Kadından Kentler sıkmayacaktır seni de olurda raflarda rastlarsan yolculuk arkadaşın olsun :*

      Sil
    3. Gözde'nin Blog Günlüğü,
      Sen önerdiysen seveceğimden eminiim :*
      Önemli olan okumak, daha sonra istersen kitaplarını toplarsın :)) Kütüphane hep benim yaşadığım yerlere uzak oldu, kitabı bitirince götürmeye üşenirdim :D Yoksa kütüphaneleri çok severim :))

      Sil
  10. Selam ne güzel anlatmışsin iz şu an elimde olsa bu kitap hemen okumaya baslardim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gulseren Ozkursun,
      Teşekkür ederim, umarım okursunuz :))

      Sil
  11. Yılmaz Özdil'in gözünden kadın konusunu okumak istiyorum açıkcası. Bir ara okuyacaklarımdan...
    Çok güzel bir anlatım, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kahve Yanı,
      İyi okumalar diliyorum, ben teşekkür ederim :))

      Sil
  12. Yılmaz ÖZDİL'i pek sevmesem de kitabını merak ettim.

    Kadına şiddet nasıl biter bilmiyorum tek bildiğim şiddet gören her kadınla vicdanların biraz daha yozlaştığı..

    Tüm şiddetlerin son bulmasını umut ediyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nursalkımı,
      Umarım dileklerimiz gerçekleşir...

      Sil
  13. Konu okumaya değer, ama Yılmaz Özdil kitapları beni sıkıyor nedense :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burcuk,
      Art arda okumak yerine ara sıra okuyunca sıkıcı olmuyor :))

      Sil
  14. köşe yazılarını bir ara çok iyi takip ederdim, şimdi pek okuyamıyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maviye İz Süren,
      Ben de kitaplarından okuyorum :))

      Sil
  15. orda burda duyunca da etkileniyorsun ama toplu kadın hikayelerini okuyunca etkisi gayet yüksektir tabi...ablam almıştı yazın ondan çarpmayı düşünüyorum:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Sevinci,
      Kesinliklee :)) Seveceğini düşünüyorum :))

      Sil