28 Nisan 2020 Salı

KENDİNE AİT BİR ODA - VIRGINIA WOOLF

33
İthaki Yayınları
Çeviri: Nilay Öztürk
141 sayfa 

Virginia Woolf uzun zamandır okumak istediğim bir yazardı çünkü “Hangi yazar sizin ruh eşiniz?” tarzı testlerde bana kendisi çıkmıştı. –Tamam, aylak zamanlarımda böyle testler çözdüğüm oldu.-

Kendine Ait Bir Oda, yazarın “kadınlar ve kurmaca yazın” hakkında yapacağı konuşmanın metni aslında. İkisi arasındaki bağlantıyı irdelerken yüzyıllar öncesinden başlıyor, erkeklerin kadınlar hakkındaki görüşlerini bildiriyor.

Neden kadınlar Shakespeare gibi yazamamış? Neden erkek şair ve yazar sayısı kadınlardan fazla? Kurmaca bir karakter üzerinden bu soruları sorup, cevaplarını aramış Woolf. Bu kitabın adı geçtiğinde ilk akla gelen ve çağlarca da geçerliliğini koruyacak cümle çıkmış ortaya: “…eğer kurmaca bir metin yazmak istiyorsa, bir kadının parası ve kendine ait bir odası olmalıydı.” Bu alıntının sadece kurmaca metin için değil bir kadının tüm hayatı için geçerli olduğunu düşünüyorum.

Sanatçı olmak için insanın öncelikli olarak iki özgürlüğe ihtiyacı var: Fikir özgürlüğü ve ekonomik özgürlük. Geçmişte de günümüzde de yazarın biyografisine baktığımızda da bunun değişmediğini fark etmek mümkün. Kitapta okuduğum erkek yazarların düşüncelerinin somutlaşmış halini kadına şiddette, yapılan sömürülerde, iş dünyasında yer bulabilmek için hala daha çok çabalamaları gerektiğinde görüyorum.

Aynı zamanda bu kitap aklıma Huzur’dan bir alıntıyı getirdi: “İnsanın sevdiği bir ev olunca, kendisine mahsus bir hayatı da olur.”

Kendine Ait Bir Oda, umutsuzluğa düştüğümde dönüp bakacağım bir kitap olacak gibi duruyor. Virginia’dan güzel bir dilekle postu bitiriyorum. Sevgiyle ve sağlıcakla kalın. “Öyle ya da böyle, umarım seyahat etmeye ve aylak aylak dolaşmaya; dünyanın geçmişini ve geleceğini düşünmeye; kitaplar üzerinde hayaller kurmaya; sokak köşelerinde dolaşmaya ve düşüncelerinizin akıntının en derinine dalmasına yetecek kadar paranız olur.”

“Edebiyat, başkalarının düşüncelerini gereğinden fazla önemseyen erkeklerin enkazlarıyla çevrilidir.”

“İsterseniz kütüphanelerini kilitleyin; ancak ne zihnimin özgürlüğünü kapatabileceğiniz bir kapı var, ne vurabileceğiniz bir kilit ne de bir sürgü.”



47 yorum:

  1. Bu kitabı çok eskiden okumak için almıstım elime ama işler güçler derken devam edememiştim. Alıntıları okuyunca çok hosuma gitti. En kısa zamanda okumayı düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayalleri Yaşamak,
      Umarım seversin, keyifli okumalar :))

      Sil
  2. woolf'un bu kitabını çok seviyorum, yorumunu okurken keyif aldım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maviye İz Süren,
      Ben de kitabı çok sevdim, beğenmene sevindim :))

      Sil
  3. En en sevdiğim kadın yazarlardan. Bazı düşüncelerine çooook katılıyorum. Diğer kitapları da güzeldir.
    Selamlar. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satır Arası,
      Orlando'sunu sipariş ettim, ben de seveceğimi düşünüyorum :))

      Sil
  4. Fotoğrafa bayıldım, Yüzüklerin Efendisi ciltli baskı kitaplıkta ne güzel duruyor öyle ya ben de üçlü baskısından var ama bir gün göz zevkim için ciltlisini de alacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tozlu Hayaller Kütüphanesi,
      Biliyor musun ben de ayrı ayrı almadığım için üzülmüştüm okurken :D Bu şekilde okumak zordu, fazla ağır ve hantal :D

      Sil
  5. Çok beğendiğim bir kitap olmuştu benim de zaten yazar ayrı kaliteli güzel paylaşım olmuş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Menfi'nin Günlükleri,
      Ben de beğendim, teşekkür ederim :))

      Sil
  6. https://t24.com.tr/k24/yazi/kendine-ait-bir-zaman-sorusturma,2340
    bu yazıda,kendine ait bir oda'ya farklı açıdan bakmak hoş olmuştu. elinize sağlık yazı için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. TanteRosa,
      Yazı için çok teşekkür ederim, dediğiniz gibi hoş oldu :))

      Sil
  7. ne kitap ama evet yaaa, fimini de izlemediysen, saatler :)

    YanıtlaSil
  8. Bu kitabın ismini bende çok duydum. Ama daha okuyamadım. İnsanın sevdiği bir ev olunca, kendisine mahsus bir hayatı da olur.” Bu sözde harikaymış.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Huzur da çok güzel bir kitaptı :))

      Sil
  9. Okumak istediğim bir kitaptı lakin alamadım hala. Yorumunu görünce çok sevindim. Dediğin gibi bence de insanların ihtiyacı var bu iki özgürlüğe. Günümüzde ve geçmişe bakarsak kadınların ekonomik özgürlüklerinin elinde olmaması fikir özgürlüklerinin de olmaması ile sonuçlanıyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İrem Çelik,
      Kesinlikle. Bugünleri görse Virginia yine de sevinirdi diye düşünüyorum :))

      Sil
  10. Kitabı yeni duydum ama birine hediye olarak göndereceğim. O okuduktan sonra ben okurum :)

    YanıtlaSil
  11. Bu kitabı ben de okuma listeme almıştım.

    YanıtlaSil
  12. kitabı okuması biraz zorluydu ama Woolf'un söyledikleri insanı derinden etkiliyor gerçekten :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mor Düşler Kitaplığı,
      Bence de öyle, etkileyiciydi :))

      Sil
  13. Her şey dönüp dolaşıp paraya geliyor ne yazık ki.

    Bu arada içtiğin yeşil içeceğin ne olduğunu merak ettim :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      Maalesef :(( Yeşil içecek kivi, toz içeceklerden :))

      Sil
  14. Hep okumak istiyordum bunu bir kısmet olmadı nedense :) şimdi bu yazıyı okuyunca sipariş edesim geldi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arsel'in Okyanusu,
      Sipariş vereceksen kargoya geç verebiliyorlar, benimkini paketleyip bir süre beklettiler :((

      Sil
  15. Çok merak ettiğim kitaplardan biri. *-*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitapların Senfonisi,
      Seveceğini düşünüyorum ben de :))

      Sil
    2. Çevirisi nasıldı? Birçok edisyonu var hangisini alsam emin olamıyorum :D Çevirisi güzelse bunu alayım diyorum :)

      Sil
    3. Kitapların Senfonisi,
      Bence güzeldi çeviri :)) Kırmızı Kedi'de güzeldir diye tahmin ediyorum :D

      Sil
    4. BKM kitapta Kırmızı Kedi edisyonunu bulamadım sana güvenerek bunu sipariş ettim ben de :D

      Sil
    5. Keyifli okumalar diliyorum, bence güzel bir basım :D

      Sil
  16. kitabın okunuşu biraz zordu ama anlatmak istedikleri çok önemli ve bu nedenle etkileyici bir kitaptı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sessizgemi,
      Bence de çok önemli, herkes okumalı :))

      Sil
  17. Arkadaşım önermişti ancak şu sıralar kargo işleri zor ya köydeki evimizdeyiz kitaplar ilçeye geldi ama her cuma köye kargo geliyor ve sokağa çıkma yasağa var şimdi 😭
    Güzel öneri olmuş virüs geçince alıcam bunu .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esra,
      Umarım bugünleri de atlatırız rahatlıkla kitap alabildiğimiz günlere döneriz. :))

      Sil
  18. İlkay,
    Zamanı gelmemiştir henüz :)) Yazdıklarına katılıyorum, hala kadın olmak bu toplumda daha zor. Umarım olması gereken eşitlik sağlanabilir.

    YanıtlaSil
  19. Çok severek okumuştum ben de. İlk bölümleri biraz sabır gerektiriyor ama yazarın gerçekten vermek istediği mesaj kesinlikle okuyanda bir tatminlik hissiyatı oluşuyor.Diyorsun ki gerçekten iyi ki okumuşum bu kitabı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gonca,
      Ben de okuduğum için çok mutluyum. Aslında lisede falan okutulması gerek bu kitabın, o dönemde okumuş olmak isterdim :))

      Sil
    2. Lisede belki okuma boyutu olarak öğrenciler yeterli erişkinliğe sahip olmayabilir. Belki lise sonda olabilir ama :)

      Sil
  20. İlerleyen yıllar için okumalistemize eklediğimiz bir kitap,
    https://tavsiyehatti.blogspot.com/

    YanıtlaSil