25 Kasım 2019 Pazartesi

İNCE MEMED 1 - YAŞAR KEMAL

85
Yapı Kredi Yayınları
436 sayfa

İnce Memed birkaç yıldan beri kitaplığımda bekliyordu. Çukurova Okumaları etkinliği vesilesiyle okumuş oldum. Etkinlikten kısaca bahsedecek olursam okulun Şehir ve Toplum kulübü tarafından düzenlendi ve biz de katılmaya karar verdik. Etkinlik kapsamında birkaç makale ile İnce Memed 1 ve Rahmet Yolları Kesti eserleri doğrultusunda Çukurova incelenecek.

Daha önce hiç Yaşar Kemal okumamıştım. Eylemcan seveceğimi, akıcı olduğunu söyleyip birkaç zamandır okumam için teşvik ediyordu. –Ki kitaplığımda bekleyen kitap da onun, teşekkür ederim buradan da- :D

Öncelikle Yaşar Kemal’in yaşadığı coğrafyayı çok iyi ifade ettiğini düşünüyorum. Betimlemeler ve detaylar etkileyiciydi. Konuya değinirsem, İnce Memed’in çocukluğundan başlayıp, eşkıya olmasına ve ağalığa karşı mücadele etmesine uzanan bir hikayeyi okuyoruz. Dönemin toprak ağalığı sistemine aşina olanlar daha büyük ilgiyle okuyacaklardır.

Kitabın oldukça sade bir dili var, yörenin ağzı konuşmalara yansımış. Diyaloglardaki tekrarlar da muhtemelen yörenin özelliğidir diye düşünüyorum.

Kitabı sevdim ancak karakterlerin iç dünyasına hakim olamadığımız için kitabın içine girmem çok mümkün olamadı, dışarıdan bir okuyucu olarak kaldım.  

Seriye devam etmeyi planlıyorum, umarım ki çok ara vermeden ederim.

“Dikenlidüzü, dünyanın dışında, kendine göre apayrı kanunları, töresi olan bir dünyadır.” /10

“Sarp yerlerin insanları adım atarken ayaklarını havaya fazla kaldırırlar. Dizleri hizasına kadar. Sonra ihtiyatlı, korka korka indirirler. Buna alışmışlardır. Halbuki, ova insanları tam aksinedir. Ayaklarını yerde sürürcesine giderler.” /75

“Özlem sıcacıktır. Özlem bir dost, bir sevgilidir. Sarıverir insanı sıcaklığı.” /87

“Yürüdü. Kendini bırakmıştı. Kimse farkında olmadı mı bu gidişin? Kim bilir.” /108

“Konuşan insan, öyle kolay kolay dertten ölmez. Bir insan konuşmadı da içine gömüldü müydü, sonu felakettir.” /216

“Beklemek kadar zor bir şey yok. Bekledi.” /383



25 yorum:

  1. Okumamıştım, teşekkürler paylaştığın için :)

    YanıtlaSil
  2. Dili akıcı güzel bir kitap... Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  3. Biri okudum ikincisine başladım ama bitirmemiştim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanat Penceresi,
      İlk kitabı daha çok seviliyor galiba, ben de öyle gözlemledim :))

      Sil
  4. İnce Memet benim de uzun zamandır kütüphanemde bekleyen bir kitap. Yakın zamanda okumak istediklerinden.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara Kaçanlar,
      Yorumunuzu okumak isterim :)) Keyifli okumalar :))

      Sil
  5. Yöresel dil dediğimiz şey Oğuzların kayı boyundan gelen Türklerin yerleştiği coğrafyada kullanılan öz Türkçe kelimeler... Ancak harf inkılabı ile birlikte dil sadeleştirilmesine gidilmiş, çok büyük talihsizlik olarak bu kelimelerin büyük çoğunluğu kullanımdan çıkarılıp yöresel dil bağlamında sınırlandırılmış. Bu tarihi gerçeği yad edemeyiz. Ama en azından o kelimelerin öz Türkçe olduğunu bilmemiz dilimiz adına bir kazanç olur. Zira hayli zengin bir dilimiz var ama ancak o zengin dili yalnızca bilenler kullanıyor. Bilmeyenler 300-400 kelime ile sınırlı bir Türkçe ile yaşamını idame ettiriyor. Dildeki bu yabancılaşma ve unutma faktörü en çok da Türkçemizi geriletiyor... Üzücü!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ruyşena,
      Merhaba, sanırım dil ve ağız farkını karıştırmışsınız, ben dile Türkçe değil demedim. Ayrıca belirtmek isterim ki İnce Memed 1955 yılında yayınlandı, harf inkılabından çok sonra. Osmanlıca dersi hiç aldınız mı bilmiyorum ama ben aldım ve Arapça-Farsça kelimeler çok yoğunlukta, Öz Türkçe'yle pek bağlantısının bulunmadığı görüşündeyim. Sınırlı bir Türkçeyle yaşamamak için hepimize kitaplı günler diliyorum o halde, teşekkürler fikirleriniz için.

      Sil
  6. Yaşar Kemal'den Bir Ada Hikayesi'ni okumuştum betimlemeleri muhteşem, gözünüzle görüyormuş gibi oluyorsunuz. Elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Akça,
      Betimlemelerini ben de çok beğendim, sizinle aynı fikirdeyim :))

      Sil
  7. okudum çok iyi tabiiii :) dışardan da iyi hihihi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone,
      Dışarıdan da iyi tabiisi ama yine de karakterleri daha detaylı görebilmek isterdim :))

      Sil
  8. Yaşar Kemal, ben de daha önce okumadım bu yazarı. İnce Memed kitabını da lisede çok duyardım. Uygun bir zamanımda okuyayım bu kitabı. ^-^

    YanıtlaSil
  9. yaşar kemal edebiyatımızın bana göre yapı taşlarından biri. bir ada hikayesi serisini de öneririm.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burcu,
      İnce Memed serisini bitirince, neden olmasın :))

      Sil
  10. Gerçekten ben bu eseri çok severim. Çok etkileyici. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  11. Henüz Yaşar Kemal okuyamayanlardanım bende.. Ama en kısa zamanda çok isterim. Bu güzel paylaşım için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Akela,
      Belki senin de kitabı öne alacağın bir vesile çıkar :))

      Sil
  12. Çok severim İnce Memed'i de Yaşar Kemal'i de. Seriye devam etmelisin. Ben en çok üçüncü kitabı sevmiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      Seriye devam etmek istiyorum ama şu an Kemal Tahir'in kitabını okuyorum ve bu konu beni biraz yordu :((

      Sil
  13. İlkay,
    O zaman 2020 dileklerinden biri bu olsun :))

    YanıtlaSil