14 Mayıs 2020 Perşembe

ÖNEMSİZ BİR KADIN - OSCAR WILDE

39
Karbon Kitaplar
Çeviri: Selen Birce Yılmaz
97 sayfa


Önemsiz Bir Kadın’ı okumak hiç aklımda yoktu. Yarıyıl tatilinde kitap siparişimin yanında kampanya kapsamında geldi.

Karbon Kitaplar’dan daha önce hiç kitap okumamıştım. Bazı kitaplarında yazım yanlışları gibi sorunlar varmış ama Önemsiz Bir Kadın’ın çevirisi de güzeldi, rahatsız edici bir hata da yoktu.

Kitabın başında Oscar Wilde’ın biyografisi verilmiş ancak eşcinsel olduğunu yazmamak için sözü dolandırmışlardı. “Öte yandan giyim tarzı, muhafazakâr çevreleri rahatsız etti. Feminenliğe teşvik eleştirisinde bulunan…” Yazarın özel hayatını anlatmak istiyorlarsa, net olabilirlerdi. Oscar Wilde eşcinsel ve çok iyi bir yazar.

Biyografiden bilmediğim ilginç bir detay öğrendim: Wilde, Florance Balcomb’la evlenmek istemiş lakin Florance Bram Stoker’la evlenmeye karar vermiş.

Magazinsel detaylardan sonra, kitaba dönelim. Önemsiz Bir Kadın, Türk filmi tadında bir tiyatro eseriydi. Konuşmalar genellikle beni güldürdü. Pek çok alanla ilgili eleştiriler vardı: insan ilişkileri, toplumsal sınıflaşma, siyaset, ahlak… Tahmin edilebilir bir olay akışı olsa da, sonu beni tatmin etti.

Tiyatro okumayı özlemişim. Keyif aldığım bir okuma süreci oldu.

“Yaşam, umuttur.”

“Sıradan zevklere bayılırım. Karmaşadan kaçarken son sığınaktır.”

“Çocuklar, anne babalarını severek hayata başlar, zamanla onları yargılamayı öğrenir; nadiren onları affeder.”

“Anne sevgisi çok dokunaklı ama genellikle bencildir.”

“Bütün sevgiler trajedidir.”


27 yorum:

  1. Bende karbon kitapdan daha önce herhangi bir kitap okumadım. Bir çok kitabı basıyorlar artık. Bu kitabıda okumamıştım. Teşekkürler 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayalleri Yaşamak,
      Çok fazla kitap basıyorlar gerçekten, hem de oldukça uygun fiyata. Yine de kitapları özel olarak onlardan almam sanırım, sipariş yanında hediye olursa okurum :D

      Sil
  2. Kitabın kapağıda içeriği de dikkatimi çekti. Okunacaklar listeme eklendi🤗 yazı için teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. karbon kitap'ı hiç duymamıştım. o.wilde biyografisinde lafı dolandırmaları hoş olmamış bence ama kitabın genelinde okurken keyif aldıysan benim de aklımda bulunsun.:)

    YanıtlaSil
  4. Karbon Kitaplar kitapyurdundaydı galiba sürekli kargo ödeyen olarak çıkıyordu. Ben de çevirisini merak ediyordum açıkçası. Oscar Wilde'ın eşcinsel oluşunu neden öyle dolandırmışlar. Bu hayatın bir gerçeği yani. Tamam biz kültür olarak hoş karşılamıyoruz da adam eşcinsel diye kitabı okumayan var mıdı? Tuhaf gerçekten. -_-

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gonca,
      Evet kitapyurdundan bana da kampanya olarak gelmişti :D Bence vardır, belki o yüzden dolandırdılar öyle :/

      Sil
  5. Homofobik bir toplumda yaşadığımız için eşcinselliği ne itiraf etmekte zorlanıyorlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yurdagül Çelik,
      Değil mi, gözlerini her şeye kapıyorlar..

      Sil
  6. dün sır can sıkıntısından bir kitap sitesine girip fiyatlarına bakmazsızın dikkatimi çeken kitapları sepete atarsam ne kadar tutacak diye bir şey denedim,bu kitabında öncelikle adını daha sonra kapağı dikkatimi çok çekmişti ve bugün bu yazında görmek beni tuhaf hissettirdi -sanırım bir sonraki alışverişimde alacağım kitap olacak-

    bir sanatçının kimliğinin onun yazılarınızı okumamızdan bizi geri bırakmaması gerektiğini düşünüyorum. bknz : HIMYM oyuncusu Neil Patrick Harris eşcinsel ve harika bir oyuncu.. Keşke insanlar bu kadar ön yargılı olmasa :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Kare Mavi,
      E bu harika bir tesadüf :)) Bazen ben de sepete atıp öylece bakıyorum :D
      Neil Patrick'in ailesini çok seviyorum, instam açıkken takip ederdim. :))

      Sil
  7. Her umutsuzluğa düştüğümüzde bu sözü hatırlamalı. Yaşam, umuttur.

    YanıtlaSil
  8. Oscar Wilde'ın kalemini çok merak ediyorum. Dorian Gray'in Portresi kitabı var elimde ama biraz gözümü korkutuyor 'ya sıkılırsam' diye. :D Sevmeyi çok istiyorum çünkü. :D
    Kısa kitapları çok seviyorum. Eğer elimdeki kitabı seversem Önemsiz Bir Kadın'ı mutlaka listeme ekleyeceğim. Teşekkürler yorum için! ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Büşra,
      Kitabı okumadım ama sıkıcı değildir diye düşünüyorum çünkü benim de listemde :D Kısa kitaplar iyi oluyor bazen :))

      Sil
  9. İlkay,
    Dorian Gray'de benim listemde, hatta kitaplığımda. Belki okurum yakında :)) Kapağını ben de beğendim basımın, eski Can Yayınları kapaklarına benzetmişler. :))

    YanıtlaSil
  10. Oscar Wilde'ın en son "Hep Bir Şeyi Unutmuş Gibi" kitabını okudum. Aforizmalardan oluşuyordu. İyiydi. Ama Oscar Wilde'ın kadınları sevmediği gerçeği hissediliyordu, niye bize bu kadar lâf atıyor ki diye düşünüp kendi kendime kızmıştım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klio'nun Şarkısı,
      Aslında bu kitapta da kadınları küçük gören tipler var ama sonu telafi ediyor :)) Aşık olduğu kadın tarafından istenmeyince de laf atmaya başlamış olabilir :))

      Sil
  11. hımms okunabilirmiş okumadıms :)

    YanıtlaSil
  12. Oscar Wilde'yi biseksüel diye biliyordum 🤔
    Neyse karbon kitapları biliyorum ama hiç almadım.
    Güzel bir tanıtım olmuş .
    Yazılarının devamını bekliyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esra,
      Evet, öyle :)) Genel anlamda kullanmıştım :))

      Sil
  13. Oscar Wilde'ı çok seviyorum. Özellikle cümleleri ve tespitleri müthiş. Her kitabını okuduğumda mutlaka birçok cümlenin altını çizerim. Bu kitabını da yıllar önce okumuş ve sevmiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule,
      Ben çok kitabını okumadım ama seviyorum kendisini :))

      Sil
  14. Sanırım ben de karbon kitap okumadım ama listeme aldım iyi oldu bilgi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mavinindenizi,
      Umarım size de iyi bir çeviri denk gelir :))

      Sil