9 Mayıs 2020 Cumartesi

İYİ TOPLUM YOKTUR - NİHAN KAYA

37
İthaki Yayınları
165 sayfa

İyi Toplum Yoktur Nihan Kaya’dan okuduğum ikinci kitap. Daha önce İyi Aile Yoktur’u okumuştum ve genel olarak beğenmiştim. Beklentim de haliyle yükselmişti. İyi Toplum Yoktur’a iki açıdan baktım: kendi açımdan ve kitapta olan toplum eleştirilerini düşünmemişler açısından.

Benim açımdan kitap ortalamanın altındaydı. Bahsedilen törenlere dair, kadınların ev işleri yapmasına dair vs. olan eleştirileri daha önce okumuş ve üzerinde düşünmüştüm. Bu yüzden benim için yeni düşünceler değildi.

Kitapta Nihan Kaya’nın sürekli kendi kitaplarına atıf yapması çok iticiydi. Üstelik konularını da anlatmıştı. Dikkat ettiyseniz ben blogda bile romanların konularına pek değinmem. Kitabın konusunu detaylıca öğrendikten sonra okumama gerek kalmıyor gibi hissediyorum ve tüm heyecanı kaçıyor. Ayrıca yazar, başka yazarlara da atıf yapmış hatta birkaç bölümün içeriği Clarissa P. Estes’in Kurtlarla Koşan Kadınlar kitabındandı. Ben zaten kitabın kendisini okudum. Bir de İyi Toplum Yoktur’da ilk cümlesini okuyup, sonra atladığım bir bölüm mevcut: Damızlık Kızın Öyküsü. Bugüne kadar kitabı okumayı düşündüğüm için konusu hakkında spoiler yemekten kaçındım. Bölümün başıyla bile yıllardır öğrenmekten kaçındığım konusu öğrendim. Ne desem bilemiyorum. Bu kitapları dipnot olarak vermesi gerektiğini düşünüyorum, şu kitabı da okusanız konu açısından iyi olur gibi.

Yazarın bu kitabında baba üzerine inceleme yapacağını düşünmüştüm, şöyle bir açıklama yapmış anneyi konu alması hakkında: “Meselenin, kuşkusuz, geleneksel kültürde babanın ebeveynlik yapmamasıyla, işin çoğunu anneye yıkmasıyla ve yükü ağır olan annenin de bunun acısını çocuktan çıkarmasıyla çok ilgisi var.” Sadece bunlar için bile baba incelenmeli... Ayrıca babanın ebeveynlik yapmaması bile çocukta bir zarar oluşturmaz mı?

Son olarak kendi açımdan değinmek istediğim nokta, bahsettiği örneklerin çoğunda isim vermemesi. Birinden duymuştum, evine gittiğim biri anlattı, bir okuyucum, bir profesör… Böylece örnekler insana hikâye gibi geliyor.

Kitaptaki eleştirileri düşünmeyenler açısından ise iyi bir başlangıç kitabı olabilir. Dili basit, kolay okunuyor ve bu konular hakkında düşünmeye sevk edebilir.

Kitapla ve sağlıcakla kalın. 🌿

“Törenler toplumun bireylere dayatmak istediği anlayışları biçimselleştirirler.”

“… bir erkeğin kadınlara karşı herhangi türde şiddete meyilli olması, cinsel kimliğin hasar görmüş ve düzgün gelişmemiş, olgunlaşamamış olmasının ifadesidir aslında.”

“Sevgi, kendini açmak demektir. Karşındakini kabul etmek, anlamak ve sevmek demektir.”

“Doğmuş her canlıya göstermemiz gereken nezaket, birinin sınırlarımıza müdahale ettiği yerde mesafeye dönüşmeli.”

“Kendi hayatınızı yaşama özgürlüğünüz yoksa, gerçek bir hayatınız yok demektir.”

“İnsanlar, evliliğin gerçekten de, sizi kocanıza ve kocanızın ailesine hizmetçi pozisyonuna düşürdüğüne inanırlar. Evliliğin temeli, kadının kocasına hizmet etmesiymiş gibi konuşurlar. (…) Halbuki kadın çalışmasa bile kimsenin hizmetçisi değildir, herhangi bir iş yapmak zorunda değildir.”



27 yorum:

  1. iyi aile yoktur'u okudum ben de. evet katıldığım fikirler var. çocuklara gereken değerin verilmediği doğru. ama çok olumsuz bir çizgi üzerinde ilerliyor kitap.fikir olarak da çok ufuk açıcı değil. yine de toplumumuzu düşünüyorum, insanlar bilinçlenmek istiyorsa okuyabilirler çok beklentiye girmeden.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tanterosa,
      Bence ailelere okutulması gerek, biraz silkelenmeleri için. Çocuklara dair çok bilgili olmadığım için de ilginç gelmiş olabilir bana ama bu kitaptaki konular üzerine kafa yormuştum :))

      Sil
  2. Çok fazla alıntı yaptığına katılıyorum. İyi Aile Yoktur'da Alice Miller'dan o kadar alıntı yapmış ki keşke kadının kitabını okusaydım,daha iyi olurmuş diye düşünmüştüm.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule,
      Haklısın, İyi Aile Yoktur'da buna çok takılmamıştım ama kitap Alice Miller alıntıları derlemesi gibiydi :)) Zaten Alice Miller'ı tanıtmak için yazmıştı sanırım :))

      Sil
  3. hıhım okuyabilirim. çok hafif yazıyor sahiden de bu yazar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deep,
      Hafif yazması herkese ulaşması açısından güzel ama yine de işte...

      Sil
  4. Kitap sizin için tekrar gibi olmuş ama yazarın başka kitabını okumamış insanlar için biraz orjinalitesi var. Teşekkürler tanıtım için. Temanız çok güzel, beğendim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğitim Pınarı,
      Evet, kişiye göre değişebilecek bir kitap :)) Teşekkür ederim :))

      Sil
  5. Nihan Kaya'yı hiç okumadım, ben de çok merak ediyorum esasen.

    YanıtlaSil
  6. İlk kitaptan oradan buradan kitap çıksın diye kitap yazmış yani. Bu pisinin adı ne :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaşamdan Yazılar,
      Aslında ilk kitap ve bu bir kitapmış, bölmüşler sonra.
      Adı Sarman, köyde babaannemlere geliyor genellikle, özgür bir ruh :)) Yemeğini yiyip sevdirip gidiyor, sonra yine geliyor :)) Aile içinde de benim kedim olarak geçiyor, hayranım kendisine :D

      Sil
    2. Köye gidince söylerim tabii :))

      Sil
  7. Sen böyle anlatınca dedim bana göre değil bu kitap.
    Neyse hayırlı ramazanlar :)

    YanıtlaSil
  8. Nihan Kaya nın kitaplarını merak ediyordum şu an bu kitabını okuyasım kalmadı :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mermaid,
      İlk kitabını sevmiştim, bu kitabının da seveni çok :))

      Sil
  9. Bu tarz kitaplar insanda o konuda daha önce okuyup okumamış olmasına göre bir etki yaratıyor sanırım. Eğer daha güzelini okuduysa bir şey ifade etmiyor, henüz okumamışsa bir farkındalık yaratıyor.

    Dale Carnegie'nin Üzüntüyü Bırak Yaşamaya Bak kitabı ilk çıktığında bütün hikâyelerdeki kişilerin bilgileri varmış, dediğin gibi insanda daha güven oluşturuyor öylesi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan,
      Çok haklısın, eğer konuya yabancı olsam hoşuma gidebilirdi :))
      Kişilerin isimlerini vermeyince hakkında dedikodu yapıyormuş hissi uyandırıyor bende :D

      Sil
  10. Kitapta kendi kitaplarından bahsetmesi bence de biraz itici. Başka bir yazarda daha denk gelmiştim. Tuhaf yanii... Ayrıca kitapların isimlerini ne kadar dikkat çekici seçmiş. Böyle bilgi dolu gibi hissettiriyor. İyi Aile Yoktur kitabını ben de not alayım. Uzun süredir kitap sipariş etmiyorum. Artık vakti geldi gibii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gonca,
      Başlıkları bence de çok dikkat çekici :)) Yazdığı kitapları anlatması profesyonelliği de zedeliyor bence. :/
      Kitap siparişlerine bayılırımmm, keyifli okumalar şimdiden :))

      Sil
  11. Çok faydalı bir yazı olmuş 👏😊

    YanıtlaSil
  12. Yanıtlar
    1. Maviye İz Süren,
      Yorumunu bekliyor olacağım :))

      Sil
  13. İlkay,
    İyi Aile Yoktur daha iyiydi :)) Umarım o günleri de görürüz, maskelerden kurtuluruz :))

    YanıtlaSil