16 Şubat 2020 Pazar

BİZİM KÖY - MAHMUT MAKAL

11
Varlık Yayınları
183 sayfa


Bizim Köy’ü annemin arkadaşı sayesinde okudum. Elif’e götür diye anneme yürüyüşte vermiş. Ben de hemen başladım.

Bizim Köy, Mahmut Makal’ın anılarından oluşuyor. Kitapta kendi köyünü ve öğretmenlik yaptığı köyü dört ana başlıkta anlatmış: Geçim Derdi, Köy Hayatından Sahneler, İnanışlar, Okul ve Okuma.

Kitap 50’lerin Anadolu köyünü konu alıyor ama bugün de durum çok farklı değildir gibi geliyor. Yazar halkın önyargısını, yeniliklere kapalılığını, eğitime bakışını, adetlerini ve zihniyetini ortaya koyuyor. Cumhuriyetin yetiştirdiği genç bir öğretmenin yoksulluk ve karanlıkla nasıl savaşmak zorunda kaldığını anlatıyor.

Bizim Köy etkileyici ve çarpıcı bir kitap. Ülkenin gerçekleri insanı biraz da karamsarlığa sürüklüyor. Okurken hep gözümde Bir Zamanlar Anadolu’da filminin mekanları canlandı.

Okunması faydalı olur diye düşünüyorum özellikle öğretmenler tarafından.

“Türk köyünü hala “Çoban kaval çalar anın-hayati şairanedir” mısralarındaki levhayla düşünenler bu memleketi tanımıyorlar, onun gerçekleriyle hallü hamur olmadıkça köyü bildiğimizi iddiadan, onun adına avukatlık etmekten vazgeçelim bari." /47

““Her şeye katlanarak yaşamak gerek” ama canını yitirmesen bile yaşamanın anlamını yitirirsin.” /57

“Her kederi bir sevinç takibediyor, yoksa katlanılmazdı bu hayatın acılarına.” /58

“Köylü alim değildir ama, ariftir.” /156



19 yorum:

  1. Çok harika bir eser. Bir eğitimci olarak bizim köy kitabını okumak isterim.

    YanıtlaSil
  2. köy edebiyatı dı maaaa :) bi de yılkı atı var abbas sayar :)

    YanıtlaSil
  3. Varlık yayınları bana hep sahafları hatırlatıyor, mutlu oluyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öneri Makinesi,
      Kitap, Ankara'dan bir sahaftan alınmış :)) Çok güzel kokuyor :))

      Sil
  4. bir eğitimci olarak okusam iyi olur :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maviye İz Süren,
      Seveceğini de düşünüyorum :))

      Sil
  5. Sayende öğrendiğim bir eser oldu. Kalemine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Akela,
      Teşekkür ederim :)) Ben de annemin arkadaşı sayesinde öğrendim :))

      Sil
  6. Bu tip anı ve gerçek yaşam kitaplarını çok değerli buluyorum. Okumamıştım, umarım denk gelir de okurum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klio'nun Şarkısı,
      Haklısın, gerçekten çok değerliler :)) Umarım denk gelir :))

      Sil
  7. Eski zamanlara götüren, anılarla dolu hoş bir kitap. Okumak için listemde olsun. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Birpembesever,
      Keyifli okumalar diliyorum şimdiden :))

      Sil
  8. güzel bir kitaba benziyor, özellikle vintaj görüntüsünü sevdim ama ben:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      O masa örtüsü, mutfak için ben seçmiştim, mutlu ediyor :)) Fotoğrafta görünmüyor ama alt kısımda civcivler de var :))

      Sil
  9. Mahmut makal ve bu kitabı Türk edebiyatında yeri olan eserlerden, okunası...

    YanıtlaSil
  10. İlkay Özgür,
    Ben kitabı bilmiyordum, annemin arkadaşı sayesinde öğrendim :))

    YanıtlaSil