11 Şubat 2020 Salı

KALP SIZISI - F. LOUISA BARCLAY

10
Armada Kitap
Çeviri: Zeynep Türker
382 sayfa

Akşamları genellikle annem, babam ve anneannem oturma odasında televizyon izliyorlar. Ben de yanlarında otururken okumak için çerez kitaba başlama ihtiyacı hissediyorum. Zaten bu sıralar da yine çok okuyamıyorum.

Annem indirimde görünce çerez kitaplar alıyor, güzel oluyor. Kalp Sızısı’da bunlardan biri. Arka kapağını okuduğumda bana Yeşilçam filmlerini anımsattı.

Jane dış güzelliğe sahip olmayan asil bir kadınken, Garth güzelliğe tapan biri ve tahmin edebileceğiniz üzere ikisinin aşkını anlatıyor kitap. Garth’ın ilerleyen sayfalarda kör olması ise konuyu Yeşilçam filmine uygun hale getirmiş.

Kitap hızlı okunuyor ama bana romantizm ve acı düzeyi fazla geldi, baydı. Kullandıkları süslü sözler de yapay hissettirdi, tam hüzünlenecektim olmadı.

Kalp Sızısı’nda olan -aslında genel olarak dönem romanlarında bu var- erkek üstünlüğü sinirlerimi hoplattı. Örneğin “…benim efendimdi o; bana egemendi, gerek ruhen gerek bedenen.” cümlesi diyor ki gel ağzıma kürekle vur! Kahramanımız Jane’de anlatıldığı kadarıyla bağımsız karakterde biri… sözde. Başka bir cümle: “Kadın ise, kendisinden boyun eğmesi, her şeyi vermesi istendiğinde yalnızca kendini düşünmeye başlar.” Kadın bir yazarın bunları yazmış olması daha da üzücü. Erkek karakterin düşüncelerinden biri: “Görmeyebilirdi, ama yine de güçlü ve üstün olan oydu.” Ne gücü, ne üstünlüğü? Hay bin kunduz! Sevgi böyle hisler barındırmaz bence; üstünlük, güç sevginin değil savaşın terimleri.

Kadın yazarların böyle cümleler kaleme almalarını onaylamıyorum. Öz saygısını korumalı insan. Aslında benim de okumamam gerek.

Çerez kitaptan beklentim akıcı olması, okurken eğlendirmesi ve böylece okuma hızını arttırması… Kalp Sızısı hızlı okunsa da, maalesef beni sinirlendirdi. Aslında dış görünüşe, toplumun ölçütlerine göre önemli dersler barındıran bir kitap olabilirdi eğer eşitlik gerçeğini göz ardı etmeseydi.  

“Onlara ihtiyaç duyduğumuzu hissettiklerinde ve onları yanımızda görmek istediğimizde, bizim için değerli olan ve bize yürekten sevgi duyan dostlarımız maddi olmasa da manevi varlıklarıyla yanımızda olabilirler bazen.”

“Her şey uzaklaşınca, Tanrım, sen bize yol göster.
Sonunda yuvamıza kavuşalım.”



20 yorum:

  1. Çerez kitap bence de okunacaksa eğlendirmeli, ağza kürekle vurma hissi vermemeli :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vakt-i Dem,
      Değil mi? Böyle olunca sinir bozucu oluyor :))

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Deep,
      Ama insan arada çerez de okumak istiyor :D Keşke böyle çıkacağını önceden bilsem ona göre okurum :D

      Sil
  3. Kalp sızısı tanıtımı çok güzel. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. bazen çerezlik kitaplar o kadar güzel oluyor ki... bazen de böyle diş kıran cinsten olabiliyor.
    eldiveninin rengi çok güzel bu arada:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kedikedikedi,
      Kesinlikle, şans meselesi :)) Teşekkür ederim, ben de seviyorum elime biraz büyük ama :D

      Sil
  5. bazı romanlarda bu cinsiyet üstünlüğü çok bariz hissediliyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maviye İz Süren,
      Sinirleniyorum böyle romanlarda :/

      Sil
  6. gerçekten yani tam bir fantezi kitabıymış aynen katılıyorum:)) bannerını mı değiştirdin, çok güzel:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eren,
      Sıkıldıkça değiştiriyorum :D Çabuk sıkılıyorum sanırım :)) Teşekkür ederim :))

      Sil
  7. Kitabın yazarının kadın olması ve hoş olmayan erkek üstünlüğü düşüncesini dile getirip kendi kitabında yansıtıyor olması ne kadar üzücü.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Birpembesever,
      Bence de öyle :(( Böyle cümleler olmasa kitap güzel bir yeşilçam filmi tadındaydı...

      Sil
  8. Gerçekten de çerez bir kitaba benziyor... :/ Benim tarzım değil... :/

    Ben de beklerim blog'uma, sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mert,
      Çerez okumak istediğim için seçtim zaten, üstte belirttiğim gibi :D

      Sil

  9. Ne yazık ki bu tarz düşüncelerin yansıtıldığı kitaplar çok, belki klişe olmasına bir yere kadar sabredebilirsin ama erkek üstünlüğüne asla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gül Özdemir,
      Kesinlikle katılıyorum. Çerez romanlarda klişeleri çok takmıyorum ama kadınların onuruna dokunulmasına katlanamıyorum.

      Sil