27 Mart 2020 Cuma

RÜZGÂRI DİZGİNLEYEN ÇOCUK - WILLIAM KAMKWAMBA

24
Martı Yayınları
Çeviri: Selim Yeniçeri
380 sayfa

Şimdi bir zaman makinesi hayal edelim ve 7.12.2012 tarihine gidelim. O zamanlar liseli olan ve okulun düzenlediği Ankara-Eskişehir gezisine katılan Elif’e merhaba diyelim. Ankara’ya tekrar gittiği için mutlu, Ankara’yı seviyor ve ODTÜ’ye gittikleri için de heyecanlı. Fakülte tanıtımlarından bir sürü broşür topluyor, kendisinin eşit ağırlıkta olduğu gerçeğini göz ardı ederek. O zaman da hayatın gerçeklerini geri plana itmek konusunda başarılı. ODTÜ’deki kitapçıyı gezerken, tabii ki kitap almaya karar veriyor ve Rüzgârı Dizginleyen Çocuk’u seçiyor. Bu kitap yıllarca okunmayı bekliyor, Elif büyüyor, Ankara’yı sevmiyor, üniversiteye devam ediyor, korona günleri gelip çatıyor. Bu yıllarda pek çok şey değişiyor ama kitap sevgisi değişmiyor.

Rüzgârı Dizginleyen Çocuk gerçek bir hikâye. William Kamkwamba memleketi Kasungu’da geçen günlerini, arkadaşlarını, yokluğu, kıtlık zamanlarını ve zorluklara rağmen evine elektrik getirmesini anlatıyor. Halkta bilim yerine büyüye olan inanca uzun sayfalar ayırmış.

Kitapta Ted konuşmasına katıldığını anlatmış ve sonrasında ben de ilk konuşmasını izledim. İngilizcesi çok iyi olmadığı için utandığını, heyecandan söyleyeceği şeyleri unuttuğunu yazmış ancak alkışlardan sonra kendisini oraya ait hissettiğini çünkü onu anlayabilecek insanlarla olduğunu belirtmiş. Bu konuşmayı izlemek isterseniz tık.

Sıfırdan bir şeyler üreten bir kişi William… Kitap vazgeçmeme, olumsuzluklara direnme mesajı veriyor hep. Afrika’daki günlük yaşam hakkında da bilgiler kazandırıyor. Benim için ilginç bir okumaydı, Afrika’yla ilgili detaylı bilgim yoktu. Kitabın verdiği mesaj da güzeldi. Arka kapaktaki yorumlar kadar olmasa da kitabı sevdim.

“Artık hepimiz bu konuda gülüşüyorduk, çünkü insan ancak iyi zamanlarda kötü günleri kabullenir.”

“Dışarıdaki dünya ne kadar yabancı olursa olsun, kendimi ne kadar yalnız hissedersem hissedeyim, kitaplar bana evimi, mango ağacının altında oturduğum zamanları hatırlatıyordu.”

“Yapmak istediğin şey ne olursa olsun, bütün kalbinle yaparsan, olacaktır.”



28 yorum:

  1. Yazıyı ilgiyle okuduktan sonra, merakla videoyu tıkladım. Alt yazı olması iyi olmuş, çok hoşuma gitti ya, bisiklet tekerinden, ondan, bundan toplayıp o yel değirmenini yapıp iki evine elektrik getirip, radyo dinleyebilmiş. Umarım bu çocuğun elinden tutan olmuştur. Doğuştan yetenekli. Halkı büyülerle uğraşırken büyünün değil de, bilimin işe yarayacağını görürler umarım.
    Eline sağlık Elif'ciğim (yanılmadım inşallah:) çok güzel bir kitapmış, bak o kadar yıl okumayı beklemişsin ama değmiş:)Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bücürük ve Ben,
      Kitaba göre elinden tutmuşlar, umarım çok iyi yere gelir. Halkı onun yaptığı değirmeni bile bir ara uğursuz görüyor :/
      Evet, değdi gerçekten. Bir de kitapların da zamanı oluyor, iyi bir zaman tutturmuşum gibi. (Evet, adım Elif :)) Ben teşekkür ederim :))

      Sil
  2. iki evine yazmışım yanlışlıkla, iki radyo olacaktı:)

    YanıtlaSil
  3. Filmini görmüştüm izlemek için listeme eklemiştim, kitabı olduğunu bilmiyordum... Şu an kitap alamadığım için filmi seyretmekle yetineceğim sanırım.. Yazı için teşekkürler *-*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Kare Mavi,
      Ben de filmini kitabı okurken gördüm :)) İyi seyirler :))

      Sil
  4. Eklensin bakalım okunacaklar listesine

    YanıtlaSil
  5. ben bu kitabı okumak isterim, anlatabildim mi :)

    YanıtlaSil
  6. Yazar aynı zamanda mucitmiş, baktım da şimdi. Daha çok ilgimi çekti :). Yapmak istersen yeni başlattığım meydan okumaya seni mimledim, beklerim :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öneri Makinesi,
      Kendi hikayesini anlatmış, otobiyografi :)) Teşekkür ederim bakıyorum hemen :))

      Sil
  7. Gittiğin yerlerden kitap alma huyunu çok seviyorum. Birkaç yerde ben de yaptım bunu ve o kitabı gördüğüm anda gezdiğim yerler aklıma geldi. Bundan sonra gittiğim her şehirden hatıra bir kitap alacağım. İnşallah bu kötü günler biterse tabii :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule,
      Çok güzel oluyor değil mi? İnsanı mutlu ediyor güzel anıları hatırlatması. İnşallah bugünler de geçer, rutinimize döneriz.

      Sil
  8. kitabını da filmini de istiyodum saool iyi hatırlatmaaa :)

    YanıtlaSil
  9. Alacaklarıma ekledim kitabı. Merak etmedim de değil. Ted videosuna da bakacağım :) Ankara'yı çok fazla insan sevemiyor sanırım.. Ben de sevmediğimi düşünüyordum da yanılmışım.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İrem,
      Her zaman bu tarz kitapları sevmiyorum ama bunu sevdim :)) Ankara konusunda sanıyorum ki ben kısa gidiş dönüşlerle çok sevdim ve gözümde büyüdü. Staj için bir süre kalınca beni hayal kırıklığına uğrattı ve bunalttı. :/

      Sil
  10. Yazarın kitabını çok merak ettim. Gerçek bir hayat hikayesinden esinlenmiş bir kitap olması bile büyüleyici bir şey. Ted konuşmasına da bakayım, teşekkür ederim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Birpembesever,
      Umarım okuma fırsatı bulursun :))

      Sil
  11. gerçek hikayelere bayılırım ve bu ilgimi çekti. emeğine sağlık :)
    bu arada seni #zorolsadakarantinadevamediyor etkinliğine davet ediyorum =) Karantinada okuduğumuz kitapları paylaşıp önereceğiz. detaylar son gönderimde var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farklı Diyarlar,
      Teşekkür ediyorum, bakıyorum şimdi :))

      Sil
  12. https://sadevederin.blogspot.com/2019/10/heartland.html

    amy tye caleb :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deep,
      Evet hatırladım şimdi :D Amy favorim, Ty'ı da seviyorum ama 2. sezonda Kit'le çıkması benim için hayal kırıklığıydı :D Amy affetti ama ben affetmem :D

      Sil
  13. Sessizce sırasını beklemiş bir kitap, ne güzel :)

    YanıtlaSil
  14. Rüzgarı Dizginliyen Çocuk kitabı geçmişte gözüme çarpmıştı, yorumundan sonra şans vermek gerek diyorum :)

    YanıtlaSil