28 Mart 2017 Salı

21) SİVİL İTAATSİZLİK - HENRY DAVID THOREAU

walden and civil disobedience

Say Yayınları
Çeviri: Caner Turan
87 sayfa



Thoreau okuma isteğim Into the Wild filmine dayanıyor. (Bilen bilir, bu filme bayılırım –Yabana Doğru kitabını da okudum ama film daha iyiydi) Chris McCandless; Jack London, Henry David Thoreau ve Leo Tolstoy’dan etkileniyor. Bu üçlüden okumadığım Thoreau vardı.

Kitabın ilk 57 sayfası Nazım Onat’ın önsözü ve çevirmenin önsözünden oluşuyor. Sivil İtaatsizlik makalesi ise 30 sayfa sürüyor.

Sivil itaatsizliğe kavramsal olarak yaklaşmak ve Gandhi, Martin Luther King, Habermas gibi düşünürlerin açısından bakmak amacıyla önsöz benim için faydalıydı.

Thoreau 19. Yüzyılda yaşamış, köleliğe karşı, vergi vermeyerek direnmeyi seçmiş, ‘sivil itaatsizlik’ kavramını ortaya çıkaran bir filozoftur.

Makalesinde de devlet, adalet gibi kavramlar üzerine tartışıyor.

Keyifli okumalar…

Not: Yazarın Walden adlı kitabını da okumak istiyorum.

“İnsanlar sadece insan olarak değil makineler gibi her şeyleriyle devlete hizmet ederler. İnsanlar ordudur, milistir, gardiyandır, polistir, kolluk kuvvetidir.”

“Bir insan her şeyi yapamaz ama bir şeyler yapabilir ve her şeyi yapamadığı için yanlış bir şeyler yapması gerekmez.”

“Haksız bir şeyden dolayı insanları hapseden bir devletin çatısı altında, haklı bir insan için doğru yer de yine hapishanedir.”


“Devlet tüm gücünü ve otoritesini aldığı ve ona göre davrandığı bireyi daha yüksek ve bağımsız bir güç olarak tanıyana kadar, gerçekten de özgür ve aydınlanmış bir devlet olmayacak.”

kağıt salıncak, kitap yorumu

21 yorum:

  1. “Bir insan her şeyi yapamaz ama bir şeyler yapabilir ve her şeyi yapamadığı için yanlış bir şeyler yapması gerekmez.” bu alıntı çok ama çok hoşuma gitti :D Kalemine sağlık

    YanıtlaSil
  2. Doğal Yaşam ve Başkaldırı kitabını okumuştum. Ormanda yaşadığı bir buçuk yıldı sanırım o süreyi anlattığı kitap.

    Kısacık hayatında ne çok şey yapmış ve doğaya katkıda bulunmuş biri...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Acemi Demirci,
      Sanıyorum ki ikimizin de bahsettiği kitap aynı :D İnternette Walden'ı ararken tükenmiş olduğunu gördüm ama Doğal Yaşam ve Başkaldırı şeklinde basımı vardı. :))

      Sil
  3. İyiymiş:) Alıntıları çok sevdim elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
  4. thoreau okumuştum doğacı yazar severim, walden diye bi kitabı güzeeldii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone,
      Okumak istiyorum diye bahsettiğim kitap işte :))

      Sil
    2. ivit demiştin. into the wild da iyi filmdi ayrıcanası :)

      Sil
    3. Deeptone,
      Mükemmeeldiiii, defalarca izledim :D

      Sil
  5. Ben yazar hakkında hiç bir şey bilmiyormuşum. Merakla okudum şu anda. Severim gibi geliyor. Birde ben deneyeyim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güneşim,
      Seversin bence de, yorumunu bekliyor olacağım :))

      Sil
  6. I've read him in university)

    YanıtlaSil
  7. Henry David Thoreau benim dikkatimi Ölü Ozanlar Derneği filminde çekmişti. Sonra merakımdan kitabını da aldım. En iyi kitaptan uyarlama senaryo olduğuna inanıyorum. Belki ilgini çeker. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. She is the man,
      Ölü Ozanlar Derneği'ni Kitap Eylemi de bana hep öneriyor :D Bakalım, önce izlerim herhalde :)) Teşekkür ederim :))

      Sil
  8. Alıntılar iyiymiş gerçekten

    YanıtlaSil
  9. Zeplin Kitap'tan yayınlanaN Walden eserini ikinci defa okuyup bu defa yorumlayabildim.

    Okuma önceniz için ilginizi çekebilir. https://forestofnoreturn.blogspot.com/2018/09/kitap-yorumu-walden-henry-david-thoreau.html

    YanıtlaSil