18 Mart 2017 Cumartesi

19) BABAYA MEKTUP - FRANZ KAFKA

kağıt salıncak, iş bankası

Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Çeviri: Regaip Minareci
57 sayfa



Kafka okumaya Milena’ya Mektuplar’la başlamıştım. İç dünyasını anlamaya çalışmıştım. Romanlarını okurken, mektuplarıyla başlayarak doğru karar vermiş olduğumu düşündüm.

“Bu arada özünde iyi kalpli ve yumuşak bir insansın (…) ancak her çocuk iyiliği bulana kadar arama kararlılığına ve cesaretine sahip değildir.”

Şimdi diyorum ki, keşke önce Babaya Mektup’u da okusaymışım. Babasıyla arasındaki ilişki ‘iyi’ değil, biliyorum ama ruhunu bu kadar etkilemiş olduğunu düşünmemiştim.

“Huysuz, dikkatleri dağınık, söz dinlemeyen çocuklar olmuştuk, çoğunlukla içimize doğru olmak üzere aklımız sürekli kaçıştaydı.”

Kafka’nın babasına yazdığı 57 sayfalık mektubu ona hiç verememiş.

Şimdi bu mektubu okuduktan sonra, eserlerini daha iyi anladığımı düşünüyorum. Dönüşüm’deki aileyi, Dava’daki mahkemeyi, babasının Kafka üzerindeki etkisini, yabancılaşma kavramını…


“Cimrilik derin mutsuzluğun en sağlam belirtilerindendir.”

Bu mektup Kafka’yı daha iyi tanımak için, birinci ağızdan okuyabildiğimiz bir nimet. Ayrıca her ebeveynin –Kafka sevsin ya da sevmesin- bu mektubu okumasını isterdim.

“Yazdıklarımın konusu sendin, öyle ya, senin göğsüne yaslanıp yakınamayacaklarımdan yakınıyordum orada yalnızca.”

Sonuç olarak, eserlerini okudukça Kafka’yı seviyorum. Sevdikçe anlamaya çalışıyorum. Anlamaya çalıştıkça da daha çok seviyorum.


“Muhtemelen kalıtımsal olarak tembel değilim hiç, ancak yapabileceğim bana göre bir iş yoktu. Yaşadığım yerde dışlanmış, işi bitirilmiş, mahkum edilmiş, yenilgiye uğramıştım, başka bir yere kaçmaksa beni aşırı zorluyordu…”


19 yorum:

  1. Franz Kafka kitaplarının tamamını okumak istiyorum. Benim için bu paylaşım çok faydalı oldu. Nereden başlayacağımı buldum işte :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hikaye Kalpli Kadın,
      Faydalı olmasına çok sevindim kii :))

      Sil
  2. Bu kitabı okumuştum daha önce.Güzel bir kitabı güzel yorumlamışsınız.Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
  3. Sanırım zor bir çocukluk geçirmiş:((keşke tüm çocuklar anne ya da babalarıyla çok iyi, arkadaş gibi iletişim kurabilseler:(( çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bücürük ve Ben,
      Keşke, o zaman daha normal bir toplum olabilirdik :((

      Sil
  4. Bak bunu okumadım:( Ben de Milena'ya Mektuplar'la başlamıştım Kafka okumaya... Kalemine sağlık... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Persephone,
      Milena'ya Mektuplar da çok güzeldi :)) Teşekkürler :))

      Sil
  5. Bu kitap okunacak kitaplarımın arasındaydı zaten ama senin bu güzel yorumundan sonra elimdeki yarım kitaplar biter bitmez okumaya karar verdim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burcuuk,
      O zaman yorumunu bekliyor olacağım :))

      Sil
  6. Kafkayı daha iyi tanımak açısından tüm eserlerini okumak gerekiyor her eserinde hayatının farklı kesimlerine yer veriyormuş gibi düşünebiliriz. Güzel anlatmışsın ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sümeyye Kip,
      Kesinlikle :)) Teşekkür ederim :))

      Sil
  7. ooo 19 mu ne gördüm sanki :D

    YanıtlaSil
  8. Kafka'nın ilk olarak Dönüşüm'ünü okumuştum. Tam olarak anlayamadığımı düşünüp yazarın biyografini okumuştum daha sonra. Biraz çekimserim kitaplarına karşı yine anlayamazsam vermek istediğini diye. O halde bu kitabını bir deneyeyim ben :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gözde Türker,
      Bu kitabı ve mektuplarıyla daha anlaşılır oluyor :)) Keyifli okumalar Gözde :))

      Sil
  9. İlkay Özgür,
    Okunur zamanla ya, sindire sindire ilerlemek en mantıklısı Kafka'da bence. :))

    YanıtlaSil
  10. Amerika'dan sonra uzak durmaya karar verdiğim yazar ama bu kitap akkımda olsun, bir daha okumaya niyetlenirsem diye :)

    YanıtlaSil