25 Mart 2019 Pazartesi

BİLİNMEYEN BİR KADININ MEKTUBU - STEFAN ZWEIG


13
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Çeviri: Ahmet Cemal
62 sayfa

Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu’nu okumaya sevgili Birpembesever’in yorumuyla karar verdim. Vizelerin bitmesiyle memlekete dönerken de yolda bitirdim.

Kitap annesinden sevgi görmeyen küçük bir kızın, karşı dairede oturan yazara ‘aşık’ olmasını anlatıyor. Adını öğrenemediğimiz karakterimiz büyümesine rağmen bu aşkı hiç solmuyor ve en sonunda yazara her şeyi anlatan bir mektup yazıyor: “Sana, beni asla tanımamış olan sana.” İşte kitabımız bu mektuptan oluşuyor.

Diğer okuduğum Zweig eserlerine göre bir tık daha iyi olsa da, yıldızımın hala yazarla barışmadığını söylemeliyim. Bilinmeyen Bir Kadının Mektubu yazardan okuduğum üçüncü kitap ama hala seçtiği konuları sevmiyorum. Karakterimizin yaşadığı duygunun aşktan çok hastalıklı bir tutunma hali olduğunu düşünüyorum. Bence çıkarılması gereken ders, insanlar eğer çocuklarına gereken özeni veremeyeceklerse, dışarıda sevgi aratacaklarsa anne baba olmasınlar. Yazık.

Zweig biyografileriyle ünlü olduğu için belki ileride bir biyografi kitabını okurum… Belki… İleride…

“Yalnızca seninle konuşmak istiyorum. Sana ilk defa her şeyi söylemek istiyorum; bütün hayatımı bilmelisin, o hayat ki, hep senindi ve sen onu asla bilmedin.”

“…çünkü daracık hayatları olanlar, kapılarının önüne gelen her yeni karşısında meraka kapılırlar.”

“Ve insanların arasında yalnız olmaktan daha korkunç bir şey yoktur.”

“Senden elimde senden elimde tek bir satır yok şu son saatlerimde, hayatımı vermiş olduğum insandan tek bir satır bile yok. Bekledim, çaresizlik içinde kalmış biri gibi bekledim. Ama sen beni çağırmadın, tek bir satır yazmadın … bir tek satır bile…”



20 yorum:

  1. Sevdiğim Zweig kitaplarından... yazarın karakter tahlillerini okumak keyif veriyor bana..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emine Öztürk,
      Beni tatmin etmiyor tahlilleri :((

      Sil
  2. Zweig'in kitaplarını okumayı seviyorum. Bu kitabını da beğenerek okumuştum. Her kitap yada her yazar herkese hitap etmiyor işte, farklılık da okuru kalıplaşmış listelerin dışında yeni arayışlara itiyor. Bu da edebiyatın güzel ve canlı yanı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara Kaçanlar,
      Ne güzel ifade etmişsiniz :))

      Sil
  3. adını duymuştum. Kesinlikle merak ettiğim bir yazar

    YanıtlaSil
  4. Zweig'in severek okuduğum kitaplarından biri. :)

    YanıtlaSil
  5. bunu da okudum, sırayla okuyom zweig kitaplarını ama ben de çok hafif buluyorum yaniiii ağır top yazarlardan değil ama bizde en sevilen nedense. bence kısa kısa öykülerini ayrı ayrı kitap olarak basıyolar ve kolay okumalar olduğu içiiin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone,
      Katılıyorum, daha iyi ifade edemezdim sanırıım :))

      Sil
  6. Ben Zweig'i çok seviyorum. Eğer okumadıysan Korku ve Yakıcı Sır'rı önerebilirim. Yazardan favori iki kitabım onlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      Belki bir süre sonra denerim ama genel olarak yazarın stilini sevmiyorum sanırım :/

      Sil
  7. Aslında konuda güzel gibi. Alıntılarnızdaki cümleler çok etkileyici

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Başka Gezgin,
      Konusu bana da empati kurabileceğim bir konu gibi gelmişti ama olmadı :))

      Sil
  8. merak edip de hala okuyamadığım bir kitap..:)

    YanıtlaSil
  9. hiç bu yazarın kitaplarını okumadım merak ediyorum herkes okuyor paylaşıyor tavsiye ediyor....

    YanıtlaSil
  10. İlginç bir şekilde çok beğendim bu novellayı. Ayrıca erkek yazarın nasıl olup da bu kadar iyi empati kurabildiğini de şaşkınım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abdullah Özer,
      Ben sevemedim yazarı bir türlü :((

      Sil