8 Aralık 2019 Pazar

RAHMET YOLLARI KESTİ - KEMAL TAHİR

88
İthaki Yayınları
343 sayfa


Eveet, sonunda bitirdim! Kitabın kapağını kapattım ve hemen geldim, postu yazıyorum. Bitirdiğim için mutluyum.

Rahmet Yolları Kesti, Çukurova Okumaları’nın ikinci kitabıydı. Basımı yok, bize pdf’ini yollamışlardı ama ben tesadüf üzeri girdiğim İstanbul Kitapçısı’nda kitabı buldum. Sevinerek kitaba sarıldığım için kasiyerler bana tuhaf tuhaf bakınca onlara da durumu açıklamak durumunda kaldım.

İnce Memed’i bitirince ardından hemen Rahmet Yolları Kesti’ye başladım. -Şimdi postumuzun ruh hali biraz kötüleşmeye başlayacak.- Çukurova Okumaları’nın toplantı gününe kadar kitabı yetiştiremedim. Konferansa gidemedik.

Daha önce Kemal Tahir’den Esir Şehrin İnsanları’nı okumuştum. Aklımda beğendim gibi kalmış –üzerinden çok zaman geçti-. Rahmet Yolları Kesti’den de beklentim o yöndeydi ama kitabı sevemedim.

Çukurova Okumaları için konu itibariyle doğru bir seçim olabilir: İnce Memed eşkıyalığın güzel yönüne değinirken, Rahmet Yolları Kesti kötü yönlerini anlatıyor. Olaylar Çorum’un köylerinde geçiyor. Toplumsal gerçekçilik etkisinde yazılan roman, eşkıyalık dışında, alevi kültürüne, dönemin köylüsüne, 14 yaşındaki kız çocuğunun istenebilmesine değinmiş. Karakterleri Kuru Zeynel’in kendi sözleriyle aktarmak istiyorum size: “Biz adam olmayız! Bizden adamlık ne kadar uzak…”

Ne demiştim, ben kitabı bitirdiğim için mutluyum çünkü bir ara hiç bitmeyecek gibi gelmişti –günlük hedef koyarak bitirdim, yoksa elim gitmiyordu-. Bu yıl okumakta en zorlandığım kitap olabilir. Konu hiç ilerlemiyor, dilden kaynaklanıyor olabilir bu durum. Akıcı değil. İnsanlar genelde kitaptaki diyalogları komik bulmuşlar, ben bulmadım. Bel altı konuşmalar, küfürler beni yordu. Kurgu beni şaşırtmadı, tahmin edilebilirdi.

Dönemin toplumunu iyi anlatan eserlerden olabilir belki ama bana hiç hitap etmedi.

“Bugünün silahı iki satır yazı… İster muska olsun, ister dilekçe…”


32 yorum:

  1. Hayal kırıklığı yaşatması üzücü olmuş ama yine de eminim bir şeyler katmıştır sana bu kitap. Dili ağır olunca bazı kitaplar bende de akıcı bir şekilde ilerlemiyor. Günlük hedefler koyarak okuman çok yerinde bir karar olmuş. Ben de bunu elimin gitmediği kitaplarda uygulayabilirim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Birpembesever,
      Umarım bir şeyler katmıştır dediğin gibi :)) Günlük hedefler işe yarıyor :))

      Sil
  2. Kemal Tahir'i çok severim. Bu eserini de çok duydum ama okumadım. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  3. Kemal Tahir'e Esir Şehrin İnsanlar'ı ile başlamayı düşünüyorum. Bir kitabın beklentiyi karşılamaması okuyan için şansız bir durum. Siz de Rahmet Yolları Kesti'de böyle bir durum yaşamışsınız. Umarım bir sonraki okuyacağınız kitap, kapağını kapattığınızda da sarılacağınız bir kitap olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplara Kaçanlar,
      Umarım öyle olur :)) Esir Şehrin İnsanları'nı sevmiştim diye hatırlıyorum, yorumunuzu bekliyor olacağım :))

      Sil
  4. Esir Şehrin İnsanları'nı sevmiştim, zaten yazardan okuduğum tek kitap ta o. Tanıtımınıza bakınca bu kitabı sanki bende sevmeyecekmişim gibi bir his uyandı. Keyifli okumalar, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeptone yazınca fark ettim bende Devlet Ana'yı okumuştum, yukarıda yanlış bilgi vermişim:)) o da çok iyi bir kitaptı.

      Sil
    2. Gül Akça,
      Devlet Ana'ya da şans vermeliyim o halde, bir süre bu kitabın etkisi geçsin :))

      Sil
  5. Hedef olayını ben beynen yoğun ve yorgun olduğum zamanlarda daha fazla dibi boylamamak adına uyguluyorum.
    Çok faydasını görmekle birlikte asla zararını da görmediğimi belirtmek istiyorum :)
    Bu kitabı ben de yakın zamanda okumuştum ve açıkçası düşüncelerinize katılıyorum, tek ben değilmişim demek ki...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mel Güncesi,
      Hedef olayı işe yarıyor bende de, derslere de koyuyorum güzel oluyor :))
      Benimle aynı fikirde olan birini bulmak güzel :))

      Sil
  6. Şu kış teması harika olmuş:) Kocaman gülümsedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Günlük,
      Beğenmene çok sevindim, bana da huzur veriyor :))

      Sil
  7. ne tatlı kar yağıyor ayrılmak istemiyorum şu an sayfandan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burcu,
      Baktım İstanbul'a yağmayacak bloguma yağsın dedim :))

      Sil
  8. Okuma listemdeydi. Okumasam mı bilemedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyda'nın Kitaplığı,
      Çok seveni de var kitabın, bilemedim :))

      Sil
  9. alışamadığım yazarlardan benim de. devlet ana diye bi romanını okudums :) ama bak başka bir isimle polisiyeler yazmış yaa mayk hammer adındaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deep,
      Polisiyede kalemi nasıl olur bilemedim, denemek gerek :D

      Sil
  10. kartpostal ve kar taneleri çok hoş :)

    YanıtlaSil
  11. Başlığına bayıldımmm** Kışın favori masaüstü arka planlarımdan biridir.Bloguna da çok yakışmış :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Devrik Cümleler,
      Beğenmene çok sevindim kiii, ortak zevklerimiz olmasını seviyorum :))

      Sil
  12. Hmm.. Bu kitap için yorumunu mutlaka aklımda bulunduracağım. Emeğine sağlık.
    Blogunun kar teması çok tatlı olmuş bu arada. Güle güle kullan :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Akela,
      Rica ederim, kitabın seveni de var ama bana pek hitap etmedi :))
      Teşekkür ederiim :))

      Sil
  13. Yazardan sadece Kurt Kanunu'nu okudum. Etkileyici bir kitaptı. Esir Şehrin İnsanları başta olmak üzere diğer kitaplarını da okumak istiyorum. Belki bunu arkalara atarım :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şule Uzundere,
      Belki ben de Kurt Kanunu'nu denerim ama uzak bir tarihte.. :))

      Sil
  14. İthaki'den kitap kargomu bekliyorum ben de... :)
    Blog'daki son yazım ilginizi çekebilir, sevgiler... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mert,
      Umarım kısa zamanda gelir, kargoların durumu malum.. :/

      Sil
  15. Uzun zamandır Kemal Tahir okuyordum bunu listeme ekliyorum

    YanıtlaSil
  16. İlkay,
    İyi yönünden bakalım değil mi? :)) Esir Şehrin İnsanları'nı sevmiştim ben :))

    YanıtlaSil